Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden (4)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn onder ons gelukkig veel serieuze jonge mensen. Ze zullen nooit een kerkdienst overslaan. Ze bezoeken jeugdavonden. Ze lezen goede boeken...

Nu ja, dat is vaak de ene kant. Er is helaas niet zelden ook een andere kant. Niet zelden is er ook sprake van een dubbel leven, in meerdere of mindere mate. Wel met je meisje of je vriend dingen doen die God voor het huwelijk bestemd heeft. Wel naar dingen kijken die je ziel verwoesten, als niemand het ziet. Je wilt het niet, maar je doet het toch. Je hebt een heleboel goede voornemens. Maar er komt niets van terecht. En je bidt, ja bidt om bekering, om een nieuw hart.
Aan de ene kant ben je ervan overtuigd dat dat het enige is dat echt belangrijk is. Echt een kind van God te zijn. Je wilt ook niet bedrogen worden. Aan schijn en oppervlakkigheid heb je niets. Je zoekt het echte. En aan de andere kant is er zoveel wat je terughoudt en wat je aanklaagt. En je bidt. Maar het lijkt wel tevergeefs. Je bidt en je ontvangt niet. Je vraagt elke dag om bekering. Je leest je Bijbel. Je hoort graag goede gesprekken. Maar je kunt er zelf niet echt aan deel nemen. Ben je gelukkig?
Nee. Misschien in een aantal tijdelijke zaken. Maar het geluk in God, dat ken je niet. Echt zelf vergeving van zonden te ervaren. De blijdschap in God. Ja, als je Gods kinderen erover hoort. Als je er gloedvol over hoort preken en spreken. Dan kan je hart er wel naar verlangen. Maar je wordt altijd weer zo omlaag getrokken. En als je de vraag gesteld wordt: „Kun jij sterven? Dan zeg je: „Nee, als ik nu moest sterven, dan zou ik verloren zijn. En ondertussen besef je ook dat niet echt. Wat het is om „verloren te zijn. Eeuwig verloren. En zo tob je eigenlijk maar voort.

Moedeloos
Je wordt er vaak moedeloos van. Je bent soms bang dat je niet uitverkoren bent, dat het voor jou niet is. En als je weer zwaar gezondigd hebt, dan walg je van jezelf en denk je: „Het kan voor mij toch nooit En bidden? Ja, je durft het ook niet na te laten. Maar het helpt niet. Hoe komt het toch, dat je maar niet verder komt en zo bang bent dat je er nooit komt?
Weet je wat je grootste zonde is? O, bidt God vurig of Hij je dat wilt laten zien: „Heere, laat mij zien wat mijn grootste zonde is. Dat is je ongeloof. Je bidt, maar je gelooft niet dat God het je geven kan en wil. Je verwacht het niet echt van Hem. Je luistert naar goede preken. Maar je gelooft niet dat God daardoor op dat ogenblik tot jou spreekt. Dat Hij geen lust heeft in jouw dood, maar in jouw bekering. Dat Hij aan jou, ja aan jou, Christus laat verkondigen als een volkomen Zaligmaker. Dat er voor jou, ja voor jou, alles in Hem te vinden is wat je nodig hebt om zalig te worden, wat je nodig hebt om God te bedoelen. Dat in Hem en in Hem alleen alles is wat je nodig hebt om te strijden tegen je zonden en tegen je lusten. Zolang je dat niet gelooft, is alles vruchteloos en krachteloos. Dan blijf je in een wettisch leven van zwaarheid en naarheid, van regels en tradities. Maar je blijft in feite een werelds mens. „Want zonder geloof is het onmogelijk God te behagen.

Ongeloof is schuld
Misschien zeg je nu: „Dat kan ik mezelf toch niet geven. Dat is aan de ene kant zo. Het geloof is Gods gave. Maar de andere kant is dat het ongeloof jouw schuld is. Jij wilt tot Christus niet komen. Jij hebt Hem al zo vaak verworpen. En daar ligt de oorzaak van je ellende. Je ongeloof. Dat verknoeit alles. „Wie tot God komt, moet geloven dat Hij is en een Beloner dergenen die Hem zoeken.

Christus is nog Dezelfde
Ja, bidt de Heere vurig of Hij je oog daarvoor wil openen. Want zolang Christus niet in je is, ben je verloren en ga je verloren. Zolang Christus niet door het geloof in je hart woont, ben je een witgepleisterd graf. Van buiten misschien mooi, maar vanbinnen dood en hard en koud. O, bid en roep en schreeuw tot die gezegende Zaligmaker, Die je geven kan wat je zelf niet kunt maken. Die jou geven kan wat je ten diepste niet wilt hebben. Want er is veel meer verzet en vijandschap in je dan je zelf ziet. Roep toch maar tot Hem, zoals die blinde te Jericho. Hij kon zelf zijn ogen niet openen. Maar hij liet de Heere niet meer los. Omdat hij geloofde: Hij kan het en Hij wil het. En Hij deed het. Hij is nog Dezelfde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 november 2006

Terdege | 92 Pagina's

Bidden (4)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 november 2006

Terdege | 92 Pagina's