Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Armoede als lesthema

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Armoede als lesthema

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Toen ik jong was, ging ik al met een kijkdoos langs de deuren om voor arme kinderen in de wereld geld op te halen. Mijn liefde voor ontwikkelingshulp heb ik altijd gehouden. Mijn ouders gaven het een duidelijke plaats in de opvoeding.''

Deze uitspraak komt uit de mond van een jonge vrouw, tijdens een sollicitatiegesprek met een ontwikkelingsorganisatie. Ouders, scholen en jeugdverenigingen stimuleren jongeren deel te nemen aan allerlei acties waardoor de arme naasten geholpen worden. Uit recent onderzoek blijkt dat de kerk een positieve invloed heeft en dat kerkgangers hoog scoren bij de hulp voor de armen. Dat is natuurlijk mooi en kan ons als christelijke opvoeders een tevreden gevoel geven. Toch is het nodig kritisch naar onszelf te blijven kijken.
We stimuleren onze jongeren zich in te zetten voor de arme medemensen. We helpen mee met het bedenken en opzetten van acties. Maar wanneer hebt u voor het laatst samen met jongeren nagedacht over het waarom van armoede? Dat is niet gemakkelijk want het vraagt ook iets van jezelf. Je dwingt je tot het stellen van vragen waar je zelf niet altijd een antwoord op weet. Juist als christelijke opvoeders moeten we die uitdaging aangaan.

Als koorts bij ziekte
De hulporganisaties Tear, Woord en Daad en ZOA vinden het nuttig dat jongeren nadenken over de diepere vragen rond de armoedeproblematiek. Samen met een groot aantal christelijke scholen voor voortgezet onderwijs zijn zij een uniek samenwerkingsproject gestart onder de naam Just Care. Just Care is afgeleid van de kernbegrippen waar het in het project om draait: justice en caritas, gerechtigheid en barmhartigheid. Ary Lock is voorzitter van de stuurgroep Just Care en benadrukt de meerwaarde van het project: „Armoede is als koorts bij een ziekte. Het lichaam is nog wel intact, maar de temperatuur wijst erop dat er iets mis is. Zo wijst ook het toenemen van armoede erop dat er iets grondig fout is. Net als bij koorts moeten we niet alleen de symptomen bestrijden maar ook de oorzaken opsporen en genezen. De wortel van het voortbestaan van armoede ligt hier, bij onszelf. Just Care wil dat op een eenvoudige manier dicht bij de leerlingen brengen.

Chocola
Aan de hand van concrete voorbeelden krijgen jongeren zicht op praktische problemen en barrières die je tegenkomt bij internationale samenwerking. De ontwikkelaars sluiten dicht aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Er komen grote vragen aan de orde: Hoe zit het met de verdeling van voedsel in de wereld? Waarom is er in Afrika nog steeds honger? Maar ook onderwerpen waar jongeren direct mee te maken hebben. Bijvoorbeeld chocola. In tientallen producten zit het verwerkt. In Nederland eten we er vier kilo per persoon per jaar van.
Chocola wordt onder andere in Ivoorkust in West-Afrika verbouwd. Een arm land, dat erg afhankelijk is van de prijzen van landbouwproducten op de wereldmarkt. De cacaoteelt in Ivoorkust vindt plaats in het zuiden en zuidwesten van het land, vooral op kleine familiebedrijven. Op de plantages werken een paar honderdduizend kinderen onder slechte omstandigheden.
Tijdens de les kan een jongere vaststellen: Daar kan ik toch niks aan doen? Nee, niet direct. Maar samen met jongeren willen we bekijken we hoe we toch kunnen helpen. Bijvoorbeeld door chocoladeproducten te kopen die verantwoord geproduceerd zijn. De cacaoverbouw is dan biologisch en/of de boer krijgt een eerlijke prijs. Het draait om respect voor mens en milieu. De producten zijn wel duurder. Dus de keus is aan ons! Zijn wij bereid meer te betalen voor een reep chocola?

De opvoeder en de school
Just Care biedt scholen de mogelijkheid om themas rond de armoedeproblematiek structureel aandacht te geven binnen het lesprogramma. Het project richt zich eerst op klas 3 van het voortgezet onderwijs. De eerste themas van de lessenseries zijn voedsel en eerlijke handel. Daarnaast komt er een vakoverstijgend project, zodat docenten bij verschillende vakken hetzelfde thema aan de orde kunnen stellen.
Reformatorische, gereformeerde, protestants-christelijke en evangelische middelbare scholen gaan ermee aan de slag. Het is voor het eerst dat onderwijs en hulporganisaties in deze breedte samenwerken. U als ouder kunt niet achterblijven. Als school, kerk en gezin mogen we met onze jongeren nadenken over de diepere vragen rond barmhartigheid en gerechtigheid. Dat begint bij jonge kinderen die met hun kijkdoos langs de deur gaan en heeft zijn vervolg in het gesprek met jongeren over eerlijke handel.

De auteur is communicatiemedewerker van Just Care.
Meer informatie: www.justcare.nl.


Ontwerp logo
Het ontwerp van het logo van Just Care is van Femke Haase, leerlinge van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Rijssen. De c in het logo kan worden gezien als twee handen die het hart in handen hebben. Haar toelichting: „Just Care geeft liefde aan mensen die hulp nodig hebben. De handen bieden hulp en beschermen mensen en hun emoties. De letters spreken voor zich...


Naar India
Pieter Oskam (14) reisde met een van de hulporganisaties naar India. Een reis die hij niet snel meer vergeet. Als het aan Pieter ligt, wordt er een apart vak ingevoerd dat zich richt op armoedevraagstukken. „Na zon reis ga je meer nadenken over Nederland en onze manier van leven. Je ziet in India mensen die al blij zijn met het allerkleinste, zoals een pen. Je gaat dan zelf wel nadenken over wat je voor hen kunt doen. Leeftijdgenoten moeten in de eerste plaats via school in aanraking komen met armoedethemas. Af en toe heb je een spreker over dit onderwerp, maar dat is incidenteel. De reactie van jongeren is dan vaak: O gelukkig, een keer wat anders dan les. Eigenlijk zou je er een apart vak van moeten maken, zodat jongeren alle kanten van de armoede leren kennen. Je maakt zo kennis met andere culturen en godsdiensten. Als ik minister van onderwijs was, zou ik dat specifieke vak direct doorvoeren. Ook zou ik als minister elke school vragen aan minimaal één project aandacht te geven. Het is mooi om te zien dat dit op verschillende scholen al gebeurt.


Just Care
Just Care is een project van Tear, Woord en Daad, ZOA-Vluchtelingenzorg en reformatorische, gereformeerde, protestants-christelijke en evangelische scholen voor voortgezet onderwijs. Driestar educatief verzorgt het projectmanagement. Het doel van Just Care is dat jongeren zich (nog) meer bewust worden van de armoede in de Derde Wereld. Dat ze nadenken over wat ze zelf kunnen doen voor hun verre naaste! Just Care ontwikkelt lessen rond de armoedeproblematiek. De rode draad daarin is gerechtigheid en barmhartigheid: justice en caritas.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 april 2007

Terdege | 100 Pagina's

Armoede als lesthema

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 april 2007

Terdege | 100 Pagina's