Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Mam, heb ik al gebid?”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Mam, heb ik al gebid?”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vakantie gaan vader en moeder met hun kinderen in een restaurant eten. Gezien de omgeving waar ze zijn, vraagt vader de kinderen stil voor zichzelf te bidden. Jolanda van twee bidt gewoon hardop zoals ze dat thuis is gewend. Als iedereen zijn bord heeft leeggegeten, gaat ze staan op haar stoel en kijkt ze het restaurant onderzoekend rond. Verbaasd roept ze uit: „En waar is nu de Bijbel?

Tegenwoordig ontbreekt het niet aan boekjes en cursussen ter voorbereiding op de opvoeding. Al tijdens de zwangerschap krijgt de aanstaande moeder diverse tips van allerlei betrokkenen. Waar ze op moet letten, wat belangrijk is voor de gezondheid van de baby, welke zaken er nu al moeten worden geregeld, wat ze wel of vooral niet moet doen bij bepaalde problemen van babys, en ga zo maar door. Het is echter opvallend dat het onderwerp godsdienstige opvoeding in dit lijstje meestal ontbreekt.

Persoonlijk geloof
Waar denken we aan bij dit onderwerp? Het gaat hier om alle activiteiten die wij voor of met onze kinderen doen met het uiteindelijke doel hen tot Christus te leiden. We lezen hen voor uit de kinderbijbel, we leren hen bidden, we nemen hen mee naar de kerk en sturen ze naar een christelijke school; en dat allemaal om hen de verhalen uit de Bijbel te leren, maar bovenal ook opdat ze daardoor de God van de Bijbel leren kennen. Zijn ouders dan door allerlei inspanningen in staat hun kind het geloof te geven? Geenszins! Maar wel is er de opdracht ons kind Gods daden en geboden in te scherpen (Deut. 6:7).
Ouders willen bepaalde normen en waarden aan hun kinderen doorgeven. Kinderen van onze tijd zijn echter kritisch. Op school en in de maatschappij worden ze gedwongen een eigen mening te vormen en die te kunnen verwoorden. Regels zonder inhoud nemen ze dus niet langer over. Daarom is een persoonlijk gesprek met kinderen zo belangrijk. De betekenis van normen en waarden zal moeten worden uitgelegd vanuit een persoonlijk geloof. Ouders moeten zich afvragen hoe ze hun levensbeschouwing vertalen in de praktijk. Hardheid en strenge gewoonten verkillen de kinderen, waardoor zij zich afkeren. Maar als een kind merkt dat de ouders echt op zijn welzijn zijn gericht, zijn zij meer bereid zich naar die regels te voegen.

Eerbied
Zoals de gewone opvoeding al na de geboorte begint, zo is dat ook met de godsdienstige opvoeding. Natuurlijk zal deze op iedere leeftijd anders vormgegeven moeten worden. Toch zijn er belangrijke elementen die we steeds terug zien keren. De twee meest vooraanstaande elementen van het geloofsleven zijn het gebed en het bijbellezen. Door het geschreven woord, de Bijbel, richt God Zich tot ons en in het gebed richt de mens zich tot God. Al voor een baby in de wieg kunnen we een avondgebedje zingen. Wat later leren we een peuter zijn handen te vouwen en zijn ogen te sluiten als hij gaat bidden. Later leert het de woorden van de ouders na te zeggen en nog later kan het kind zelf een gebed uitspreken, soms met eigen woorden.
Een kind leert dit meestal echter niet vanzelf. Het is belangrijk dat we met onze kinderen in gesprek gaan over gebedspunten, zodat zij merken dat ze met heel concrete dingen bij de Heere terechtkunnen. Iets waarvoor ze bang zijn, een zieke opa of oma, maar ook dankbaarheid voor het fijne verjaardagsfeestje. Door het voorbeeld van de ouders leren kinderen die dingen te verwoorden. Denk hierbij ook aan het benoemen en belijden van de zonde: laat het kind verwoorden wat er die dag niet goed is gegaan.
Daarnaast is het ook belangrijk dat ze leren wat eerbied is. Als hij nu mag danken met zijn mond nog vol en half over tafel hangend, dan leert het kind niet dat bidden spreken is met een heilige God. En als wij als ouders eigenlijk geen tijd hebben om uit de Bijbel te lezen en maar snel danken, omdat we nodig weg moeten, dan geven we onze kinderen de indruk dat het ook eigenlijk niet zo belangrijk is. Leuk als het zo uitkomt, maar anders slaan we het gewoon over. Denk er ook eens over om na het eten een psalm te zingen, bijvoorbeeld een vers dat door een van de kinderen moet worden geleerd.

Dagboekje
Voor heel jonge kinderen gaat het gelezene uit de Bijbel vaak boven hun bevattingsvermogen. Toch kunnen we ze al prikkelen door vooraf een vraag mee te geven. Bijvoorbeeld bij het verhaal van Noach kunt u vragen welke dieren ze horen noemen. Ook is het goed om met jonge kinderen uit een kinderbijbel te lezen. Dit kan tijdens een van de maaltijden, maar even goed op een ander moment van de dag, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Zodra kinderen zelf kunnen lezen, is het goed om ze in een eigen bijbel mee te laten lezen. Probeer op een eenvoudige manier nog even door te praten over het gelezene. En voor het slapen gaan is het goed uit een dagboekje te lezen. Misschien loopt u tegen het praktische probleem aan dat dit best veel tijd kost. Als kinderen niet zo veel in leeftijd verschillen, is het heel goed mogelijk met hen samen te lezen en te bidden. Vraag bij oudere kinderen die zelfstandig naar bed gaan af en toe eens hoe het met het lezen en bidden is gesteld. Toon uw betrokkenheid!

De auteur is orthopedagoge.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 september 2007

Terdege | 92 Pagina's

„Mam, heb ik al gebid?”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 september 2007

Terdege | 92 Pagina's