Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie is waardig?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie is waardig?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadat we bepaald zijn bij de drie slagaders van het geestelijk leven, maken we met het formulier de balans op: wie is waardig, en wie niet, om aan de tafel des Heeren aan te zitten? Wat het antwoord betreft, wijs ik u graag op twee centrale gedachten.

Allereerst valt het op dat de waardigheid van de avondmaalganger te maken heeft met zijn gezindheid. Even verderop wordt dat genoemd het gevoelen van dit getuigenis in onze harten. Doorslaggevend is wat in het hárt leeft: een oprecht zelfmishagen, een levend geloof in Christus en een waarachtig voornemen tot dankbaarheid. De Heere ziet het hárt aan.
Met deze woorden wordt enerzijds de pas afgesneden van degenen die met een uitwendige godsdienst de Heere zoeken te behagen. Met uiterlijke vroomheid zijn wij nog geen waardige medegenoten van de tafel van Christus.
Anderzijds wordt in deze formulering een bijbelse en genadige mildheid zichtbaar. Het formulier spreekt namelijk niet van een mate van zelfkennis, geloof en dankbaarheid waaraan wij minimaal moeten voldoen om een waardige avondmaalganger te zijn. Wellicht herkent u de vraag: Heb ik wel genoeg (doorleefde) kennis van mijn verlorenheid? Heb ik wel genoeg geloof in het reinigende bloed van Christus? Is er in mijn leven wel genoeg dankbaarheid te zien? Ach, genoeg is het nooit! Daarom kunnen we ook nooit tot de tafel des Heeren komen, om iets van onszélf te laten zien. Maar de Heere vraagt naar de gezindheid: waar Zijn genade in het hart werkt, verandert onze gezindheid. Daar komt strijd met de zonde en het vlees; daar komt een gedurig zien op Jezus; daar komt ook een begeerte om naar Gods Woord en wil te leven. Al breekt het ons dagelijks bij de handen af.

Dat is ook het grote verschil met de onwaardige avondmaalganger. Bij hem ontbreekt die bijbelse gezindheid die zich zal uiten in onbekeerlijkheid van concrete zonden, zelfrechtvaardiging en/of verachting van het kruis. We hopen daar een volgende keer bij stil te staan.
Wel maken we elkaar nog opmerkzaam op het verschil tussen gezindheid en gevoel. Gezindheid is meer dan een gevoel, al liggen zij verstrengeld. Een gevoel is vluchtig, kwetsbaar, soms vleselijk, tijdelijk. Gezindheid wortelt dieper. Zij gaat soms tegen het gevoel in. De gezindheid is de blikrichting van het hart, van de wil, van het verstand. We mogen de avondmaalsgang niet laten afhangen van wat wij al of niet voelen. Een levend geloof worstelt zich ook door de gevoelloosheid en de ongevoelens heen, omdat het aan Christus deelachtig zoekt te zijn.

Het tweede waar we de vinger bij leggen, hangt samen met het eerste. De conclusie van een eerlijke zelfbeproeving kan niet anders zijn dan dat wij in onszelf onwaardige disgenoten van Christus zijn. Nooit kan er enige waardigheid liggen in onszelf.
Nu staat er echter dat God dezulken voor waardige medegenoten van de tafel van Zijn Zoon Jezus Christus hóudt. Hij verklaart onwaardigen waardig. Hoort u daarin ook niet het machtige evangelie echoën dat de Heere goddelozen rechtvaardig verkláárt? Dat Hij zondaren in Zijn volmaakte Zoon aanziet, als hadden zij geen zonden gekend of gedaan? Wij gaan ten Avondmaal met een geschónken waardigheid die onlosmakelijk verbonden is met de geschónken gerechtigheid. Geschonken in de geloofsgemeenschap met Christus.
Dat maakt de avondmaalsgang tot zon groot wonder. Te zitten op een plek die je niet verdiend hebt. Een plaats die je niet waardig bent. En tóch, of bijbels gezegd: nochtáns! Vanuit dit geheimenis kan het formulier ronduit verkondigen: die alzo gezind zijn, wil God gewis in genade aannemen. Dat is een waarheid uit Zijn eigen evangelie. Hoogmoedigen stuurt Hij in hun ijdele waan met lege handen terug – maar aan armen schenkt Hij genade. Mag u persoonlijk uit dat wonder leven? Wat een rijkdom! Niets in ons, maar alles in Hem!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 2007

Terdege | 116 Pagina's

Wie is waardig?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 oktober 2007

Terdege | 116 Pagina's