Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zingen in de nacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zingen in de nacht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En des nachts zal Zijn lied bij mij zijn." Psalm 42 vers 9m

David belijdt Gods genadige bewaring en bescherming. Zijn noden en zorgen waren groot. In het vorige vers spreekt hij van de baren en golven die over hem heen gingen. Anderzijds mag hij ook roemen van Gods trouw en goedheid, die hij zo rijk mocht ondervinden. Wanneer wij iets mogen kennen van de vreze des Heeren, krijgen wij te maken met de macht van de duivel tegen ons. De verzoekingen om ons en de kracht van de oude mens in ons. Wanneer wij het licht van de Heilige Geest en de onderwijzing van het Woord leren verstaan, dan blijft over onszelf genoeg te klagen, maar is over de goedheid en trouw Gods alleen maar te roemen. Bij dag had de dichter de dragende goedertierenheid des Heeren ondervonden en des nachts mocht het lied bij hem zijn. Wat kan vooral de nacht vol angst en zorg zijn.
Kennen wij door Gods genade iets van de geestelijke strijd? Heeft het Woord Gods gesproken in ons leven? Hij komt immers keer op keer tot ons door Zijn Woord, met het ontdekkende en schuldig stellende onderwijs uit Zijn heilige wet en met de liefelijke nodiging van het Evangelie van vrije genade. In geestelijke zin wordt het dan nacht als de overtuigende werking van de Heilige Geest onze onreinheid en verlorenheid bekendmaakt. Als we niet alleen het schadelijke en schandelijke van de zonden gaan beleven, maar ook iets leren kennen van de aard der zonden. Immers, de zonde is vijandschap tegen een goeddoend God. Wanneer de pijl van het Woord ons zo raakte, dat ze doordrong tot in de kern van ons bestaan, dan is daar de nacht van zonden en schuld.

Echter, waar de HEERE zaligmakend werkt, maakt Hij ook Zijn verborgen ondersteuning vanuit Zijn goedertierenheid bekend. Hij komt dan met Zijn vertroosting vanuit Zijn Evangelie. Hij geeft een zuchten en smeken aan Zijn genadetroon. Hij geeft hoop, gewerkt door de Geest en gegrond in het Woord op de Levende God, Die Zich openbaart in Zijn Evangelie.
In de nacht van de ontdekking van zonde en schuld kwam de tollenaar in de tempel. Hij kwam als een zondaar wegens de eis van de wet en de last van zijn schuld. Hij kwam toch wegens het Evangelie van vrije genade. Zo kwam de verloren zoon om de Vader te zeggen dat hij het kindschap verzondigd had, maar hij kwam toch wegens de barmhartigheid van de Vader.
De rechte schuldbelijdenis is een liefdewerk in t hart. Dit geeft toch enige verruiming in het gemoed. Dan mag ook in de nacht het lied van Gods goedheid en trouw gezongen worden. De lofzang over de mogelijkheid van zalig worden. De lofzang, ziende in het Woord door de werking van de Geest de volkomenheid van Christus, de Voorspraak voor de overtreders. De toevluchtneming van het geloof tot Hem om als goddeloze gerechtvaardigd te worden, geeft het lied van Zijn verlossende genade.
Echter, er komen nieuwe nachten. De nacht van bestrijding en aanvechting. De nacht waarvan Jesaja 50:10 spreekt: „Als hij in de duisternissen wandelt en geen licht heeft. De nacht, als gevoel en tere afhankelijkheid geweken zijn. De nacht waarin we beleven dat wij ontrouw zijn en met smart moeten belijden gedurig te struikelen.
Geloof is echter in zulke nachten te meer geworpen te worden op het werk Gods in Christus. Zijn trouw te aanbidden ondanks onze ontrouw. In zulke nachten wil Hij door de verlichting van Zijn Geest de Zijnen onderwijs geven dat Zijn verbond, Zijn Woord en werk van geen wankelen weten.
Kent u zulke nachten in geestelijke zin van de klaag- en boetezang vanwege uw zonden vanwege de rijkdom van Zijn genade? Straks zullen klaag- en boetezang voor eeuwig verstommen, als de zondaar het bedelaarsleven mag afleggen en mag aankomen op die plaats waar het nooit meer nacht zal zijn. Daar wordt de lofzang aangeheven in de eeuwige dag van Gods gunst

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 november 2008

Terdege | 124 Pagina's

Zingen in de nacht

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 november 2008

Terdege | 124 Pagina's