Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Ik ben ook christelijk!"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Ik ben ook christelijk!"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ergens kwam ik hem tegen en we kregen een gesprek. Toen hij in de gaten kreeg dat ik predikant was, zei hij: „Ik ben ook christelijk, want ik doe ook aan Kerst.

„Kerst vind ik een mooi en warm feest, met al die lichtjes. Wij nodigen familie uit en brengen zeker Eerste Kerstdag met elkaar door. Vorig jaar waren we in Oostenrijk. Dat was helemaal het einde. Al die lichtjes in de bergen en de klokken die luiden en heel ver dragen. En die sneeuw. Prachtig.
Ik vroeg: „Gaat u dan ook naar de kerk? „Niet vaak, zei hij, „maar het is wel eens gebeurd, een kerstnachtdienst. We zouden het vaker moeten doen, zult u zeggen, maar ja, u weet wel hoe dat gaat.
Zijn verhaal is niet uniek. Veel mensen doen aan Kerst, gaan wel eens naar een kerstdienst en rekenen zich tot de christenen. Het grote bezwaar tegen deze kerstviering is dat men Christus altijd klein wil houden. Hij krijgt geen vervolg in hun leven. Hij blijft het kindje dat bibbert van de kou. Na Kerst gaat het kindje met alle kerstversiering weer in een doos op zolder, om een jaar later weer tevoorschijn te komen. Dan wordt Christus weer uit Zijn jaarslaap gewekt.
Het meest trieste is dat men niet komt tot de kennis van Christus. Men volgt Hem niet verder op Zijn lijdensweg. Geen Goede Vrijdag, geen Pasen en Pinksteren. Men legt Christus eigenlijk het zwijgen op. Er wordt maar wat gesold met Hem. In roomse kringen is er het kindje wiegen op een van de kerstdagen. Er is geen feest waarop zoveel gezongen wordt als op Kerst. Dat is mooi en een gave van God! Mensen zingen van Stille nacht en In Bethlehems stal, maar te vrezen is dat velen Hem in de stilte van de nacht en in de stal laten liggen.

Kerst staat niet op zichzelf, maar in de rij van de heilsfeiten. Het kerkelijk jaar begint niet met Kerst, maar met Advent. Daarin horen we van de noodzaak van Christus komen in deze wereld. Zeker moeten we Advent niet vieren alsof Christus nog geboren zou moeten worden, maar wel zó dat er in ons hart plaats gemaakt moet worden voor de Heere Jezus Christus. Het was bittere noodzaak dat Christus geboren moest worden, omdat wij allen in zonde ontvangen en geboren zijn.
Het is een grote verantwoordelijkheid om op Kerst te preken én op kerstvieringen te spreken. Op veel vieringen wordt een heel verhaal gemaakt, maar wordt Christus niet aangewezen als de Redder van zondaren. Juist op die vieringen moet gehoord worden waarom Christus mens moest worden, omdat er dan mensen in de kerk of de zaal zijn die traditiegetrouw op die samenkomsten komen en nooit het eigenlijke van Kerst begrepen hebben.
Ik heb wel vieringen meegemaakt waarop de naam Jezus niet genoemd werd. Het bleef bij een kerstkind, zonder naam. Het werd vertaald naar vrede die er tussen de mensen moet zijn en het licht dat we allemaal in levens van anderen moeten brengen.
Bittere armoede, dit soort christenen, waartoe ook mijn gesprekspartner behoorde. Ik kon hem wat meer vertellen over Christus in de lijn van zondag 14 van de Heidelberger, waar gevraagd wordt naar het nut van Christus geboorte. Dan wordt geantwoord: dat Hij onze Middelaar is en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde waarin ik ontvangen en geboren ben voor Gods aangezicht bedekt. Wat een diepte ligt er in dit antwoord en wat kan er dan rijk van Christus gesproken worden in het licht van mijn zonde.
We hoeven de kerstvieringen niet af te schaffen, maar moeten ze gebruiken om de Christus van de Schriften te verkondigen. Zijn wij christelijk omdat we Kerst vieren of vieren we Kerst omdat we christelijk zijn? Laat dan iedereen maar horen dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken.
Gezegende Kerst gewenst!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2008

Terdege | 196 Pagina's

„Ik ben ook christelijk!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 2008

Terdege | 196 Pagina's