Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus de Barmhartige

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus de Barmhartige

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„...Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft..." Lukas 10 vers 37

„Een zeker mens... Prachtig hoe de Heere Jezus hier de zelfingenomen wetgeleerde onderwijst. „Een zeker mens kwam af van Jeruzalem naar Jericho. Wie? We weten het niet. Laten we hier maar gewoon onze eigen naam invullen... Maar hier wordt wel een bedenkelijke weg afgelegd. Een afdalende weg. Vanuit Jeruzalem, de Godsstad met de tempel en de altaren, naar het dieper liggende Jericho.
De mens van nature. Vanuit het Paradijs. Dolende over de aarde... Geen wonder dat we op die weg worden overvallen. Daar is immers „de moordenaar van den beginne actief. Berooid blijft de reiziger halfdood aan de kant van de weg liggen.
Wat heb je op zulke momenten de kerk nodig. Mensen die zich over je ontfermen. Gode zij dank komt er een priester aan. In plaats van ook buiten de tempel zijn priesterdienst te verstaan, loopt hij, om niet onrein te worden, met een grote boog om de gewonde man heen. Even later volgt een Leviet zijn voorbeeld. De kerk op zn slechtst! De kerk die bezig is met haar liturgie en organisatie. Zonder ontferming over hen die buiten zijn.
We hebben het meegemaakt bij een prachtige kathedraal in Frankrijk, waar een huwelijksdienst zou aanvangen. Een bedelaar, die zijn toevlucht had gezocht op de trappen van het Godshuis, werd door de priester hardhandig verwijderd...

Gelukkig, er komt nog iemand. Maar nu iemand waar niets van te verwachten is. Een Samaritaan. Maar zie... de Samaritaan verzorgt hem, giet olie en wijn in zijn wonden en vervoert hem naar de herberg. En betaalt alles!
We lezen dat deze Samaritaan met innerlijke ontferming bewogen werd. De Griekse uitdrukking hiervoor komt alleen in de Evangeliën voor en wordt daar alleen gebruikt voor God of Jezus. De Oude Kerk heeft in deze Samaritaan dan ook niet zomaar Christus Zelf gezien. Een theoloog schreef ooit dat in deze gelijkenis Jezus Zelf „het meest onomwonden aanwezig is. Het is ook bijna bovenmenselijk wat die Samaritaan doet. Opdraaien voor alle kosten. Als die gewonde man maar gered wordt!

In gedachten zien we Jezus gaan, als de grote barmhartige Samaritaan. In Johannes 8 wordt Hij zelfs zo genoemd door de Farizeeën. Komend uit Jeruzalem, het hemelse Jeruzalem. En dan daalt Hij af. Over de weg waarop de mens machteloos en hulpeloos neerligt. In zijn zondenood. De (eeuwige) dood voor ogen. En dan is Jezus daar. Met innerlijke ontferming bewogen! Gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, en de gevangenen vrijheid uit te roepen.
Zijn weg ging nog veel dieper dan die van de Samaritaan uit de gelijkenis. Hij moest ervoor afdalen tot in de Godverlatenheid en angst der hel. Ja, Hij moest betalen met Zijn eigen bloed. Om in die weg de wet der liefde volmaakt te vervullen!

En nu is het de bedoeling dat we op die Barmhartige lijken. Dat we Zijn beeld steeds meer gaan vertonen. Hij kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen. En dan zie ik Hem dienend gaan. Hongerigen eten gevend, dorstigen drinken gevend, naakten kledend; zieken, weduwen, wezen en gevangenen bezoekend, vreemdelingen herbergend...
De wetgeleerde met zijn uitgestreken gezicht en zijn brutale vraag kan geen kant meer op. Hij moet het wel toegeven. Zijn naaste...? Ja, dat is degene „die barmhartigheid (Grieks: eleos) gedaan heeft. Ten diepste Jezus Zelf! De Naaste van gevallenen...
Het gaat er maar om of we die Barmhartige al hebben leren kennen en dienen. Zonder Hem liggen we berooid aan de kant van de weg, zonder toekomst! Wat een Evangelie dat Hij Zich nog wil ontfermen. Over hulpeloze zondaren! En: waar we door Hem gevonden worden, en de Zijne worden, krijgen we ook Zijn naasten lief. Want Jezus hoort bij Zijn naasten! Een verrijkend leven. Een leven met toekomst, want: „Zalig zijn de barmhartigen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 oktober 2009

Terdege | 92 Pagina's

Jezus de Barmhartige

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 oktober 2009

Terdege | 92 Pagina's