Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwalen dor de Grande Dame

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwalen dor de Grande Dame

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het varen is voorbij, de grandeur is gebleven. De Rotterdam ligt nu afgemeerd met de achterzijde naar de zee. Na een jarenlange renovatie is het schip toegankelijk voor publiek. Nostalgie in de Maasstad.

Het is het grootste terras van Rotterdam. De bijna vijftig meter hoge ss Rotterdam biedt vanaf verschillende dekken een indrukwekkend uitzicht over de stad met de Erasmusbrug, de Euromast en andere markante plaatsen in het stadshart van de wereldhaven. Het voormalige passagiers- en cruiseschip, de trots van veel oudere Rotterdammers, ligt nu afgemeerd aan het 3e Katendrechtse hoofd. Ooit bestaat een deel van de passagiers uit emigranten. Ze worden op de Wilhelminakade, pal voor het gebouw van de Holland Amerika Lijn (HAL), door de achterblijvers nagestaard als ze vertrekken met schepen als de Statendam en de Rotterdam. De Rotterdam wordt evenwel gebouwd in een periode waarin het al wel duidelijk is dat aan de tijd van de trans-Atlantische passagiersschepen spoedig een eind zal komen. Het stoomschip is voor die dagen buitengewoon vernieuwend, met twee klassen, horizontaal gescheiden met verwijderbare wanden en een uniek dubbel trappenhuis, dat een eenvoudige ombouw naar een klasse-cruiseschip mogelijk maakt.

Nationale trots
De economische omstandigheden verbeteren in die dagen in rap tempo en de Rotterdam wordt een symbool van de geslaagde wederopbouw, een staaltje van het Nederlandse kunnen en van nationale trots. Op 14 december 1956 wordt bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) de kiel gelegd. De tewaterlating vindt plaats op 13 september 1958, door koningin Juliana. De gebeurtenis is een enorme publiekstrekker, die door tienduizenden belangstellenden aan beide oevers van de rivier wordt bekeken en met camera’s vastgelegd. In augustus het jaar daarop wordt het schip aan de rederij overgedragen tijdens een officiële proefvaart, opnieuw in aanwezigheid van de Koningin.

De wereld rond
Tot 1968 wordt het schip van april tot en met december vooral ingezet tussen Rotterdam en New York, met cruisetochten in de wintermaanden. In 1961 maakt de ss Rotterdam een cruise rondom de wereld. De reclameslogan ‘Around the world in eighty days’ trekt wereldwijd de aandacht. Vooral Amerikaanse passagiers varen met de Grande Dame de aardbol rond. Nadat het vliegverkeer de trans- Atlantische passagiersvaart heeft verdrongen, wordt het schip na een verbouwing geheel ingezet voor cruises. In 1973 krijgt de Rotterdam de goedkopere vlag van de Nederlandse Antillen en later zelfs een andere naam (Rembrandt). Toch blijft het schip voor achtereenvolgende eigenaars tot 2000 in de vaart als cruiseschip. Als de laatste eigenaar, Premier Cruises, in dat jaar in financiële problemen raakt, wordt het aan de ketting gelegd.

Financieel steekspel
Vanaf 2001 ijvert de stichting Behoud Stoomschip Rotterdam voor het behoud van het schip als maritiem erfgoed. De Rotterdam wordt vervolgens onderdeel van een financieel steekspel tussen diverse BV’s van Joep van den Nieuwenhuijzen en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, dat het weer doorverkoopt aan woningcorporatie Woonbron en een investeringsmaatschappij. Voor Woonbron betekenen steeds stijgende en ook uit de hand lopende kosten van de renovatie bijna het faillissement. Zelfs de minister moet zich ermee bemoeien. De renovatie van de Rotterdam kost uiteindelijk het fenomenale bedrag van 240 miljoen euro. In augustus 2008 arriveert de Rotterdam weer in de Maasstad. Daar is de laatste hand aan de renovatie gelegd. Op 15 februari dit jaar is de Rotterdam opengesteld voor het publiek. Het voormalige HAL-schip heeft verder een hotel met 256 kamers, verschillende uitgaansgelegenheden en vervult een rol als opleidingscentrum.

Kapiteinshut
Dwalen door het schip is een belevenis. Hoewel verschillende ruimten niet toegankelijk zijn in verband met de aanwezigheid van hotelgasten en reserveringen door groepen, blijft er genoeg over. Twaalf verdiepingen vormen per slot van rekening samen een compleet dorp. Een bezoek aan de ss Rotterdam - de officiële benaming is Rotterdam zonder toevoeging - betekent flaneren over de dekken, diep in de buik van het twaalf verdiepingen tellende schip duiken en de 228 meter lange levende legende van dichtbij beleven. Overal in het schip staan shiphosts om de weg te wijzen en desgewenst nadere inlichtingen te verstrekken. Sommigen van deze vrijwilligers hebben zelf nog op de Rotterdam gevaren. Een tour - afhankelijk van wat men wil een kortere of langere tocht - voert onder meer langs de imposante boeg met zijn zware ankerlieren, de torenhoge brug, de kaartenkamer, de radiokamer en de originele kapiteinshut. Aansluitend gaat het verder langs de machinekamer, de stabilisator- en verdamperruimtes en de manoeuvreerkamer vol hendels en knoppen.

Luxe
Opvallend is de luxe van toen. Als een van de eerste passagiersschepen ter wereld zijn alle ruimten voorzien van airconditioning: voor de ruim 1500 passagiers, maar eveneens de hutten voor de 776-koppige bemanning. Ook wordt er al in 1958 op een grootschalige wijze zout water omgezet naar zoet drinkwater. Een verhaal apart vormen de vele kunstwerken, die gedeeltelijk door een van de oorspronkelijke maaksters, Gisèle van Waterschoot, zijn gerenoveerd. Over elk detail is nagedacht. Zo zijn zelfs de laden in de kasten van de passagiershutten niet verwisselbaar, ook al ogen ze vanbuiten hetzelfde. De nerven aan de buitenzijde sluiten naadloos op elkaar aan. Al zullen de vele honderden miljoenen niet worden terugverdiend, de ss Rotterdam kan wel uitgroeien tot de grootste toeristische attractie van Rotterdam. Er wordt voor dit jaar gemikt op 100.000 betalende bezoekers. Dat neemt naar verwachting toe tot circa 625.000 per jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 maart 2010

Terdege | 92 Pagina's

Dwalen dor de Grande Dame

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 maart 2010

Terdege | 92 Pagina's