Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven uit het geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven uit het geloof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De rechtvaardige zal uit het geloof leven.” Romeinen 1 vers 17

De 95 stellingen van Maarten Luther zijn in zeer korte tijd wijdverbreid. Ze zijn verspreid in het Duits, maar ook vertaald in het Frans, in het Engels en in het Nederlands. Ze zijn zelfs in het pauselijk paleis in Rome terechtgekomen. De paus lachte er aanvankelijk om, maar later werd hij ongerust en angstig. Wat voor uitwerking zal dit hebben? Grote beroering ontstond er onder het volk in verschillende landen van Europa. Wat stond er dan in die stellingen? Wel, heel in het kort: Luther had openlijk de strijd aangebonden met de aflaathandel. Zijn stellingen waren op Gods Woord gebaseerd. En dat Woord was gaan leven voor Luther. Maar daar was wel wat aan voorafgegaan. Wat had hij gewerkt, wat had hij gevast, wat had hij zijn lichaam afgemat. Maar de onrust die er in zijn ziel was, was niet weggenomen. Al zijn zwoegen was tevergeefs. Maar de Heere bestuurde het, dat Luther terechtkwam in het Augustijnerklooster te Wittenberg, waar hij les moest geven aan de studenten van de universiteit. Toen moest hij zelf ook heel goed de Schrift bestuderen. Toch bleef die voor hem aanvankelijk gesloten. Zoals Gods Woord voor ons een gesloten boek zal blijven, als de Heere Zelf het licht niet doet opgaan. Luther is nog in Rome geweest en hij heeft op z’n blote knieën de Pilatustrap beklommen. Hij pijnigde zichzelf, maar hij vond geen vrede. Hij keerde weer terug naar Wittenberg en daar heeft de Heere hem in 1513 de grote wending in z’n leven gegeven, toen hij de brief aan de Romeinen las: „De rechtvaardige zal uit het geloof leven.”

Dat zal hij wel eens eerder gelezen hebben, maar toen verstond hij het voor het eerst: het gaat niet om eigengerechtigheid, maar het gaat over een geschonken gerechtigheid. Niet een gerechtigheid door goede werken, maar verworven door Christus in een weg van lijden en sterven! En die geschonken gerechtigheid moet nu door een waar zaligmakend geloof aanvaard worden. In dat jaar is Gods Woord voor Luther opengevallen. En hij mocht een vrede smaken die alle verstand te boven gaat. Hij mocht de liefde van God in Christus voor verloren zondaren zien en ervaren. Rome leerde een halve Zaligmaker, maar Luther ontving uit louter genade een volkomen Zaligmaker. Wat is dat Woord dierbaar geworden voor Luther. En dat zal het zijn voor al Gods kinderen. Wij mensen zijn in het Paradijs geschapen naar Gods beeld, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. Maar door onze diepe val hebben we dat alles verspeeld. We zijn onrechtvaardigen. Slechts door wedergeboorte, ingelijfd in Christus, kunnen we weer rechtvaardigen genaamd worden. En dat niet door enige verdienste aan onze zijde. Alleen uit louter genade, gewerkt door Gods Geest, op grond van het Borgwerk van Christus. Die rechtvaardigheid, die geopenbaard wordt in de bediening van het Evangelie, moet ons toegerekend worden. En als dat gebeurt, gaat een mens leren dat hij zich door eigen schuld buiten Gods gunst en gemeenschap gezondigd heeft. Hij verkeert in een geestelijke doodstaat. De rechtvaardigheid Gods leert ook dat een mens totaal onmachtig is om in eigen kracht de gemeenschap met Zijn Schepper te herstellen. Maar nu gaat zij ook leren wie de Persoon is door Wie herstel mogelijk is. Er is Hulp besteld bij een Held Die verlossen kan. Christus heeft aan de eis van Gods wraakvorderende gerechtigheid volkomen voldaan. En nu kan en mag die gerechtigheid door de Heilige Geest worden toegepast aan arme bedelaars aan de troon der genade. Dezulken zullen leren dat ze uit het geloof moeten leven. Dan worden ze armer en minder in zichzelf, maar dan zal het ook strekken tot Gods eer. Dan wordt het waar: „Hij moet wassen en ik minder worden.” Het moge praktijk zijn in ons aller leven: „De rechtvaardige zal uit het geloof leven.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 2010

Terdege | 100 Pagina's

Leven uit het geloof

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 2010

Terdege | 100 Pagina's