Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebedsleven (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebedsleven (5)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat de Heere geen ledig aanschouwer is, blijkt uit ons klassieke huwelijksformulier. De omgang tussen man en vrouw heeft grote betekenis voor de omgang met de Heere. Als de man niet met verstand bij zijn huisvrouw woont, dan wordt zijn gebed verhinderd.

Hoe belangrijk is het dat een jongen zijn meisje gekregen heeft als verhoring op het gebed. Zou een meisje ja durven zeggen als zij gevraagd wordt door een jongen, zonder gebed? Gebed sluit alle vormen van flirten uit. Maar de liefde tussen jongen en meisje en het huwelijk van man en vrouw bloeien in het gebed.
Laten onze jongeren als zij verkering krijgen vanaf het begin hun knieën buigen. Laten gehuwden die uit elkaar gegroeid zijn (weer) samen hun knieën buigen.

Voor sommigen vormen gebed en huwelijk een tegenstelling. Die tegenstelling komt voort uit de gedachte dat het lichaam minder is dan de ziel. Echter, alle goede gave komt van die God, Die de mens schiep naar lichaam en ziel beide. Zo zijn ook het lichaam, de liefde en seksualiteit gaven. Deze gaven dienen na de val door het gebed geheiligd te worden.

Petrus (1 Petrus 3:7) legt een direct verband tussen de omgang van een man met zijn vrouw en zijn gebedsleven. Hij woont bij haar met verstand. Dat zal een geheiligd verstand zijn. Onze inzichten zijn na de val zo verdorven, dat zij slechts uit zijn op eigen voordeel. Een geheiligd verstand wil zeggen dat ons verstand is gekruisigd en is onderworpen aan het Woord van God. Ook voor het huwelijksleven wordt worstelend in het gebed gezocht en getast naar de wil van God.
De man woont bij zijn vrouw. Het huwelijk is geen hotel, waarvan gebruik wordt gemaakt. De man is wezenlijk tegenwoordig, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Hij heeft volop interesse voor zijn vrouw en haar bezigheden.
Hoe vaak wordt de vrouw gebruikt en vervolgens aan zichzelf overgelaten. Dat raakt een vrouw. Zij wordt het zwakkere vat genoemd. Dat is niet minderwaardig. Maar de vrouw is over het algemeen veel teerder en fijngevoeliger. Zij ziet uit naar een luisterend oor, naar een begripvolle blik van haar man. Een vrouw wil graag delen, terwijl mannen zich graag terugtrekken als er te praten valt. De man moet verstand hebben van zijn vrouw. Hij moet haar kennen. Hoeveel huwelijken zijn niet stukgelopen omdat er, behalve het bed, niets gedeeld werd.
Man en vrouw groeien uit elkaar.
Kan er dan nog gebeden worden?

Petrus veronderstelt het gemeenschappelijke gebed. De man legt in het bijzijn van zijn vrouw (en kinderen) de noden en vreugden van het gezin aan de Heere voor. Wordt dat nog gedaan onder ons?
Maar hoe kan de man bidden als hij niet met mijn vrouw als het zwakkere vat is omgegaan. Als hij haar niet geëerd heeft? Niet dat de man volmaakt is, maar juist de belijdenis van het onvolmaakt-zijn is in het geding. De priesterlijke bewogenheid is er niet. Hoe kan hij dan als priester het altaar van de gebeden ontsteken?
Er is maar één weg terug. Knieën buigen. Als wij met schuld bij de levende God komen, dan zal blijken dat de weg naar de genadetroon open is. Het gaat dan wel om beleden schuld. In dit geval naar de vrouw toe. Wat schittert dan iets van het koninklijke door in de man.
Want wie door genade zichzelf overwint, die is koninklijk.

Ten slotte wijs ik nog op de zegen van de gebedsverhindering. Het getuigt toch van een teer leven als wij merken dat onze gebeden verhinderd worden. Sommigen kunnen altijd en overal en onder alle omstandigheden bidden. Zou hier geen sprake zijn van een dood gebed? Altijd maar weer dezelfde woorden, zonder een teer gevoel. Hier is niemand bij de Heere gekomen met zijn noden. Hier zet iemand zichzelf op de voorgrond, of hij wil zich juist verbergen achter vrome woorden. Het warm kloppende hart ontbreekt, naar zijn vrouw toe en naar de Heere toe!
En Hij, Die de harten kent en de nieren proeft? Hoe zal Hij horen...?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 augustus 2011

Terdege | 84 Pagina's

Gebedsleven (5)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 augustus 2011

Terdege | 84 Pagina's