Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wijsheid van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijsheid van God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De vreze des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht.” Spreuken 1 vers 7

Salomo vroeg om een verstandig hart om zijn volk te mogen richten, om onderscheid te kunnen maken tussen goed en kwaad. Salomo wist dat hij deze gave van zichzelf niet had. Dit onderscheid is de mens bij de zondeval kwijtgeraakt. De Heere gaf hem een verstandig hart, een hart vol met wijsheid. De aan ons gegeven spreuken zijn dan ook koninklijke gezegden, door Goddelijk licht bestraald.
Waarom? De HEERE wil dat Zijn kinderen onderwezen worden.
Waarin? In de wegen des HEEREN.
„O, mijn volk, neem mijn leer ter ore.” (Ps. 78:1)’

Een groot gedeelte van deze wijsheid mocht aan ons worden overgeleverd om „wijsheid en tucht” te weten.
Onder het woordje wijsheid wordt verstaan de leiding in het leven om de mensen verstandig te maken, om ze hun plicht voor te houden, en de wijsheid tot het behoud van de ziel.
In een oude Engelse Bijbelverklaring lazen we: het woordje spreuken betekent eigenlijk medicijn, medicijn voor de doodzieke ziel.
Luther noemde Salomo de grote opvoeder en Spreuken een opvoedkundig werk, de allerbeste leermeester voor de jeugd. In de tijd van Salomo waren er verschillende wijsheidsscholen. Het hoofd van zo’n school was de koning. Trekken we deze lijn door, dan zien we Salomo als leermeester en de HEERE als Koning.
Komt u ook wel eens woorden tekort? Wijsheid tekort? Psalm 19 wijst ons de weg: „Dus weet ons, nacht bij nacht, Zijn onbegrensde macht en wijsheid af te malen.”

De Wijsheid wordt in Spreuken als een persoon voorgesteld. In deze persoon wordt het beeld van de tweede Persoon in de Goddelijke Drie-eenheid bedoeld, de Heere Jezus Christus. Zo wordt de Wijsheid in Spreuken 8 verbonden met Christus en met het vleesgeworden Woord in Johannes l. „In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.”
Het leven wordt in Spreuken vergeleken bij een weg: er is een weg der dwaasheid en een weg der Wijsheid.
De leer van de twee wegen, zoals we die ook vinden in Psalm 1 en het onderwijs van Christus, wordt hier verbonden met de wegen van de dwaas en de wijze.
Wijsheid wordt alleen bij de Heere vandaan verkregen. De Heere wil dit door het Woord werken, wat Petrus dan ook het zaad der wedergeboorte noemt.

Wat is het begin van deze weg? De vreze des HEEREN, lezen we in het zevende vers. Deze vreze wordt in beginsel niet in de mens gevonden; van nature laat een Adamskind zich niet onderwijzen en zal de tucht vermeden worden. We moeten dus nog verder terug, naar ons bestaan voor God. Want als we spreken over Goddelijke gezegden, kunnen we daar alleen maar baat bij hebben als we de Gever in Persoon of beginsel kennen, niet met het verstand maar in het hart.
Want hoe wilt u zich onderwerpen aan iemand die u niet recht hebt leren kennen? Kent u Hem als uw Meerdere? Het gaat niet over een erkennen, dat doen we in het verstand; maar het gaat hier over de zielsbevindelijke kennis van God, daar waar de Godsvreze begint en de oude Adam sterft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 februari 2012

Terdege | 92 Pagina's

Wijsheid van God

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 februari 2012

Terdege | 92 Pagina's