Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sleur in het gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sleur in het gebed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„We moeten aanhouden in het gebed. Een dag zonder gebed is een dag niet geleefd. Zo wil ik er wel in staan. Maar er komt zo gemakkelijk sleur in mijn gebeden. Vaak bid ik met dezelfde woorden. Hoe kun je die sleur voorkomen?

Voordat ik antwoord geef op je vraag, eerst een leestip. J.C. Ryle schreef een prachtig boekje over het gebed, nu uitgegeven met de titel ‘Hoop op God, sla ‘t oog naar boven. Een oproep tot persoonlijk gebed.’ Moet je lezen!
Er zijn veel dingen die onze gebeden bedreigen. Eén ervan wordt door jou benoemd: sleur. Elke goede gewoonte brengt dat gevaar met zich mee.
Sleur is niet iets positiefs. Het is een gevaar voor het gebed. Als je elke dag met dezelfde woorden bidt, kan het gebeuren dat je gebed gewoon doorgaat terwijl je gedachten de kamer al lang verlaten hebben. De Heere is al onze aandacht waard.
Toch is het niet zo dat je niet met dezelfde woorden zou mogen bidden. Als wij aan een vriend steeds hetzelfde willen vragen, denken we al gauw: hij zal me weer zien aankomen. Maar de Heere zegt in Zijn Woord dat we moeten aanhouden in onze gebeden. De weduwe in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter (Luk. 18:1-8) komt elke dag om hetzelfde vragen („doe mij recht”).
De Heere Jezus stelt haar tot een voorbeeld, om niet op te geven maar vol te houden in het gebed.
Dat mag ook met dezelfde woorden.
Sleur in het gebed hoeft er niet altijd aan te liggen dat je steeds hetzelfde bidt. Het is ook niet helemaal te voorkomen. Wie van ons kan elke dag een heel ander gebed bidden?

Het bidden met dezelfde woorden kan wel gemakkelijk leiden tot sleur.
Het is daarom goed om over je gebeden goed na te denken. Laten we goed beseffen tot Wie wij spreken.
Soms is het beter eerst tot rust te komen, en na te denken over het gebed en tot Wie wij spreken, dan in één keer te gaan bidden.
Het kan ook helpen om goed na te denken over waarvoor je allemaal kunt bidden. Er is zo veel om voor te bidden. Waarvoor zou je de Heere kunnen danken? Welke dingen kun je de Heere allemaal voorleggen om je te oefenen in afhankelijkheid? Of neem de voorbede voor anderen: Voor wie zou je kunnen bidden? Ik denk aan gezinsleden, vrienden, klasgenoten, medestudenten, collega’s, buren... En nog veel meer.
Soms hoor ik van jongeren dat ze de gewoonte hebben om alle dingen waarvoor ze willen bidden en danken te verspreiden over de hele week. Dan breng je wat structuur in je gebed. Als je iemand belooft: „ik zal voor je bidden”, vergeet je het niet zo snel. Sommigen hebben voor elke dag een kaartje waar punten van voorbede op staan.

Het belangrijkste wapen tegen sleur in je gebed is het gebed om de werking van de Heilige Geest in je gebeden. Hij wordt de ‘Geest der genade en der gebeden’ genoemd (Zach. 12:10). Bidden met je hart betekent bidden omdat je de Heere echt nodig hebt gekregen.
Bidden is dan het uitstorten van je hart voor Hem (zie Ps. 62:9).
Maar als we net als de discipelen aan de Heere vragen: „Heere, leer ons bidden” (Luk. 11:1), dan moeten we niet vergeten dat de Heilige Geest in de Bijbel veel onderwijs gegeven heeft over het gebed. Dat onderwijs is bedoeld om ons te leren bidden.
Je mag verlangen naar bijbelse verrijking van je gebeden. Bidden is spreken met God.
Hoe meer we vanuit Zijn Woord leren Wie de Heere is, hoe meer woorden we vinden om Hem aan te spreken. De aanhef van ons gebed (hoe spreek ik de Heere aan?) mag dan soms ook wel verschillend klinken.
Onze gebeden hebben voeding nodig vanuit Gods Woord. Met Zijn eigen Woord mogen we tot Hem gaan. Betrek het Bijbelgedeelte dat je gelezen hebt in je gebed. Naast het gebed om de werking van de Heilige Geest is dit een goed wapen tegen sleur: bidden bij een geopende Bijbel, en met de Heere spreken over Zijn eigen Woord.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juni 2012

Terdege | 91 Pagina's

Sleur in het gebed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juni 2012

Terdege | 91 Pagina's