Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schuiling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schuiling

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij U schuil ik. Ps. 143:9b

Wat een eeuwige zondaarsliefde dat Christus de enige en veilige Schuilplaats voor Zijn volk wil zijn! Temeer als we bedenken wat het Christus heeft gekost om deze Schuilplaats voor in zichzelf ellendige en arme zondaren te bereiden! Hij is uit de hemel neergedaald om op deze vanwege onze zonde vervloekte aarde de weg van lijden en sterven te gaan. Hij heeft het betuigd: ‘De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge’
(Matth. 8:20). Christus heeft de volle toorn van God gedragen en doordragen, opdat schuldige zondaren schuiling zouden kunnen vinden in Zijn gezegende bloedwonden.
Hoe komt het toch dat wij van nature overal schuiling zoeken behalve bij Christus? Omdat wij Hem niet meer kennen, noch de schuiling die er bij Hem te vinden is. Wat is het daarom een wonder als we een schuilplaats nodig krijgen voor onze schuldige ziel! Dan zien we ons buiten en zonder Hem in levensgevaar.
De bliksemstralen van Gods heilige en rechtvaardige toorn kunnen ons elk ogenblik treffen. Daarom gaan we ons haasten en spoeden om onzes levens wil.
Soms kunnen Gods kinderen menen dat zij een goede schuilplaats voor hun ziel hebben gevonden, waar ze kunnen uitrusten van de hitte van hun vervolgers. We denken hierbij aan Gods heilige wet, het beschuldigend geweten en aan de vorst der duisternis. Hoe verkwikkend is het voor hun ziel als de Heere hen door middel van Zijn Woord een bemoedigend woord toespreekt! Hun vijanden moeten dan een ogenblik op een afstand blijven. Maar als de kracht uit die bemoediging wegebt en de vijanden komen weer op hen aanstormen, o, dan voelen zij dat zij een andere schuilplaats voor hun ziel nodig hebben waar deze vijanden niet bij kunnen. Zo werkt de Heere in het leven van Zijn kinderen er op aan dat er voor hen geen andere schuilplaats overblijft dan Christus alleen. Als die Schuilplaats aan hun ziel ontdekt wordt, dan gaan ze tot Hem de toevlucht nemen. Hoe? Zoals de dichter zingt: Moede, arm en naakt, kom ik tot de God Die zalig maakt. O, wat wordt het hun een wonder dat de toegang tot die Schuilplaats hun niet wordt ontzegd. Dat zou wel rechtvaardig haar deel zijn geweest. Maar neen, zingt de dichter van Psalm 130, daar is vergeving, altijd bij U geweest.
Vergeving op grond van Christus’ verzoenend lijden en sterven. O, hoe dierbaar en beminnelijk wordt Christus voor hun ziel! In Hem is voor hen alles te vinden. In Hem ontvangt hun vermoeide en belaste ziel rust. In Hem mag hun verdrukte, door onweder voortgedreven en ongetrooste ziel schuiling vinden tegen het onweder van Gods toorn, en tegen alle vijanden die het op hun leven gemunt hebben.
Christus is een geopende Schuilplaats voor eenieder die overal uitgeworpen is en overal voor een gesloten deur is komen te staan. In Hem bent u voor tijd en eeuwigheid volkomen veilig. ‘Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen’ (Ps. 91:1). Christus is niet alleen een bekwame Schuilplaats, Die volkomen kan zalig maken degenen die door Hem tot God gaan, maar Hij is ook een zeer gewillige Schuilplaats. Weet u echter wat het grootste wonder voor Gods volk wordt? Dat Hij bovenal een getrouwe en onveranderlijke Schuilplaats is en blijft, ondanks al hun afen omzwervingen van de Heere. Hij is gisteren en heden Dezelfde, en tot in der eeuwigheid (Hebr. 13:8). Hoe zalig is het volk dat met David mag instemmen: ‘Bij U schuil ik.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 augustus 2012

Terdege | 92 Pagina's

Schuiling

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 augustus 2012

Terdege | 92 Pagina's