Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeeuwse muziekschool voor klein en groot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zeeuwse muziekschool voor klein en groot

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De muziekschool van Goes ligt achter het loof van een grote boomverscholen. Die schijn bedriegt: de school staat midden in desamenleving. „Muziek op schoot of in een verzorgingstehuis – onzedoelgroep loopt van 1 tot 80 jaar, zegt directeur Jan Hut.

Een gloednieuw drieklaviers Johannus-orgel prijkt in de lesruimte. Op de lezenaar staat de orgelmethode van Christiaan Ingelse. Aan de klavieren: de twaalfjarige Robert Nijsse, die nummer 240 speelt, een stuk met de melodie van psalm 42. Robert heeft het al aardig in de vingers. „Mijn vader heeft Hauptwerk, met het orgel van Zwolle”, zegt hij na afl oop trots. „Jij bent maar verwend”, reageert zijn docent Jos Vogel, die ook lesgeeft op ‘zijn’ kerkorgel in de Jacobskerk van Vlissingen. In een lokaal verderop legt pianodocent Sjaak Lammers aan een meisje uit wat een opmaat is. Het stukje heet Bingo. „Met welke tel begint de maat? Een, twee, drie, víer. Je had ‘m thuis al zitten studeren, hè? Probeer ‘m maar eens.” Het meisje speelt. „Zoiets?” zegt ze, en stopt. „O nee.” Ze gaat weer verder. „Dit moet je met je rechterhand spelen”, zegt Lammers. Een ander meisje kijkt toe.

In de ruimte waar dwarsfluitles wordt gegeven, komt Reimer Nijsse binnen. Hij tovert een krantenartikel uit z’n tas tevoorschijn, over hoe een dwarsfluit wordt gebouwd. Wat leuk, zegt docent Elma Meijer. Intussen schrijft ze het huiswerk op voor het meisje dat weggaat.

„Wij bieden muziekonderwijs voor een zo breed mogelijke doelgroep”, zegt regiodirecteur Jan Hut. „Voor de reformatorische gemeenschap zijn dit overwegend de klassieke instrumenten. Maar je hebt ook mensen die bezig zijn met popmuziek, of met jazz. In totaal zijn er 41 disciplines. We kunnen werkelijk elk instrument aanbieden.”

Efficiency

De Zeeuwse Muziekschool behoort met een leerlingenbereik van 5200 tot de grootste van Nederland. Onder dit bereik vallen alle individuele lessen, plus de projecten die de school organiseert, legt Hut uit. „Twaalf van de dertien Zeeuwse gemeenten doen mee. Terneuzen heeft het eigen instituut Toonbeeld, waar we goed contact mee hebben. De Zeeuwse Muziekschool is verdeeld in de regio’s Oosterschelde, Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen. Elke regio heeft een eigen directeur; het geheel staat onder leiding van een algemeen directeur. Er werken 85 docenten bij de Zeeuwse Muziekschool; met management en ondersteunend personeel komt het aantal iets boven de honderd.” Evenals elders in Nederland voelt de Zeeuwse Muziekschool de druk van de budgetten en de kortingen die daarop plaatsvinden. Volgens Hut moet in 2015 een bezuiniging van 15 procent zijn gerealiseerd. „Dat is natuurlijk vervelend”, zegt hij, „maar gelukkig heb je bij ons niet de kaalslag die je bij andere muziekscholen ziet. We proberen de bezuiniging op te vangen met een stukje tariefsverhoging, en extra efficiency.”

Muziek aan tafel

De Zeeuwse Muziekschool wil graag aansluiten bij de plaatselijke wensen en gewoonten van de bevolking, zegt Hut. „Je wilt op elke plek de mensen het gevoel geven dat het hún muziekschool is. Een harples in Tholen of in Middelburg is natuurlijk hetzelfde. Maar met de extra activiteiten en projecten proberen we aan te sluiten bij de lokale identiteit. Zo leveren we een bijdrage aan het Jazz-festival in Middelburg. In andere gemeenten liggen de accenten weer anders.”

Jan Hut studeerde orgel aan het Gronings conservatorium bij Wim van Beek. Ook volgde hij de opleiding koor- en orkestdirectie. Hij was organist in Hoogkerk en Garmerwolde, cantor in Peize, cantor-organist in Eelde, schreef muziek en deed projecten voor de NCRV en de IKON. Toen hij 21 jaar geleden bij de Zeeuwse Muziekschool ging werken, verlegde hij zijn accent naar het management. Tot vorig jaar leidde hij een oratoriumvereniging in Middelburg. Hut is raadslid voor het CDA in Goes.

Hij vindt het boeiend om te zien hoe de muziekschool de afgelopen jaren is veranderd. „We zijn veel professioneler geworden. En we gaan actiever de markt op tegenwoordig. Het is niet meer zo van: we wachten wel tot een leerling zich aanmeldt, en dan gaan we lesgeven. Nee, je probeert actief doelgroepen te bereiken.” Zo is er een opleiding voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarvoor werkt de Zeeuwse Muziekschool samen met een stichting in Goes. „Die mix van mensen met een beperking en mensen zonder beperking is heel goed. Je ziet dat mensen met een beperking gewoon heel veel kunnen. Ook hebben we het project ‘Muziek aan tafel’, in verzorgingstehuizen. Een docent van ons komt, drinkt een kopje koffi e met ouderen, vertelt over muziek en laat iets horen.”

Basisscholen

Bij de projecten wordt rekening gehouden met de identiteit van de bevolking. „We doen veel projecten op basisscholen, waarbij we inspelen op belangstelling, diversiteit en identiteit. Voor de reformatorische scholen betekent dit dat er programma’s op maat worden gemaakt. Ook bij de presentatie van deze projecten wordt uitgegaan van de normen en waarden zoals die binnen de reformatorische gemeenschap gelden. We proberen het muziekonderwijs te integreren in het basisonderwijs. In samenwerking met leerkrachten worden lessen verzorgd binnen schooltijd, de zogeheten ‘integratieprojecten’. Zo proberen we het muziekonderwijs terug te brengen in de basisschool.”

In reformatorische kring heeft Hut de muzieksmaak zien veranderen. „Had je in het verleden orgel, blokfluit en piano, nu zie je dat ook viool, cello en harp heel geliefd zijn. Op zich is de harp een klein instrument binnen een muziekschool, maar bij ons is ze vrij groot. Toen ik hier 21 jaar geleden kwam, hadden we drie harpleerlingen. Nu geven we gemiddeld twintig uur harp per week in de provincie. Ook voor koperen blaasinstrumenten ontstaat steeds meer belangstelling vanuit reformatorische hoek.”

Orgel

Dit betekent overigens niet dat het orgel ondersneeuwt op de Zeeuwse Muziekschool. Als een van de weinige voert het instituut juist een actief orgelbeleid. „We willen de diversiteit die we hebben, handhaven”, verklaart Hut. „Toen de muziekschool in 1955 begon, waren er ontzettend veel orgelleerlingen. Dan vinden we het jammer dat dit prachtige instrument nu minder in de belangstelling staat. Je zult nooit meer die toeloop van vroeger krijgen. Dat is logisch, want het aanbod van instrumenten is groter geworden. Maar er zullen mensen nodig blijven die de gemeentezang begeleiden. Door orgel aan te bieden, kun je invloed blijven houden op de kwaliteit van die begeleiding. Wij zien dat ook als een taak van ons: de kwaliteit van het muziek maken in de provincie op een zo hoog mogelijk peil houden. Afgelopen januari hebben we Johannus Orgelbouw uitgenodigd, om het orgel nog eens centraal te stellen. Johannus Orgelbouw heeft verschillende orgels neergezet in de kerk De Hoogte, waar ook een pijporgel staat. We hebben een inloopochtend en -middag gehouden, waarop leerlingen en docenten het orgel presenteerden, in combinatie met andere instrumenten. De belangstelling vanuit de reformatorische hoek was heel groot, van de kant van zowel de deelnemers als de luisteraars.

Het onderwijs aan leerlingen van muziekverenigingen neemt een belangrijke plaats in binnen de Zeeuwse Muziekschool. Dit beperkt zich niet alleen tot het verzorgen van lessen. De school denkt actief mee binnen de problemen waar verenigingen tegenaan kunnen lopen. „Een onderbezetting van bijvoorbeeld trombones kan gevolgen hebben voor de continuïteit van een vereniging. Wij ondersteunen dan door het opzetten van, soms ludieke, acties met het doel deze onderbezetting ongedaan te maken. Knelpunten worden vaak gevormd door een gebrek aan bespelers van grote koperinstrumenten. Het is van belang om op deze manier samen te werken, onze provincie is immers niet zo groot. Het doel is de amateurkunst op een goed niveau te houden. Samenwerken is daarbij het motto.”

www.zeeuwsemuziekschool.nl


Harp

Docent: Dorine van Dijk

Woonplaats: Middelburg

Leeftijd: 32

Opleiding: Conservatorium Utrecht, hoofdvak harp + muziekwetenschappen Utrecht

Mooie aan het instrument: ‘t is een solo- en begeleidingsinstrument. En dan de klank!!

Locatie muziekschool: Middelburg

Leerling: Maurits Houmes

Woonplaats: Middelburg

Leeftijd: 12

Les sinds: 2 jaar

Waarom dit instrument gekozen: Het klinkt mooi en straalt rust uit.

Locatie muziekschool: Middelburg


Orgel

Docent: Jos Vogel

Woonplaats: Middelburg

Leeftijd: 53

Opleiding: Conservatorium: Orgel, Klavecimbel en Beiaard

Mooie aan het instrument: de specifieke muziek i.c.m. het ambachtelijke instrument

Locatie Muziekschool: Goes

Leerling: Maurits Houmes

Woonplaats: Middelburg

Leeftijd: 12 Les sinds: 2 jaar

Waarom dit instrument gekozen: Het klinkt mooi en straalt rust uit.

Locatie muziekschool: Middelburg


Cello

Docent: Martijn Kooiman

Woonplaats: Ovezande

Leeftijd: 33

Opleiding: Docent en uitvoerend cellist, conservatorium Rotterdam

Mooie aan het instrument: De veelzijdigheid.

Locatie muziekschool: werkzaam binnen alle vestigingen van de Zeeuwse Muziekschool

Leerling: Stijn van Nieulande

Woonplaats: Veere

Leeftijd: 13

Les sinds: 2008

Waarom dit instrument gekozen: Om de combinatie van klankkleuren.

Locatie muziekschool: Middelburg

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 2012

Terdege | 109 Pagina's

Zeeuwse muziekschool voor klein en groot

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 2012

Terdege | 109 Pagina's