Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Helpen kiezen helpt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Helpen kiezen helpt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laura (16) komt uit school. Met een zucht gooit ze haar rugtas op de grond. Ze ploft op de bank neer. „Stom gedoe, roept ze. „Er zijn zoveel opleidingen. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet kiezen. Een paar huizen verder komt ook Marilyn (16) thuis: „Ha mam, ik heb echt een leuke dag gehad vandaag. Ik weet nu zeker dat ik kies voor verpleegkunde. Ik ga me volgende week inschrijven. Is dat goed?

Er zijn kinderen die al vanaf de kleuterschool weten wat ze willen worden: juf, timmerman, dokter of zuster. Niet gehinderd door enige kennis over vereiste opleidingen, noemen ze het beroep waar ze van dromen. Bij sommigen worden die dromen ook werkelijkheid. Bij de meesten veranderen de plannen nog tien keer. Maar als puntje bij paaltje komt, vinden veel jongeren het lastig om een studie te kiezen. Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Het zijn vragen waar jongeren veel mee bezig zijn. En de antwoorden hierop zijn richtinggevend voor de keuze.
Vergeleken met vroeger is er nu een enorm aanbod aan opleidingen. Als je kind al moeite heeft met het maken van keuzes, dan is de kans groot dat dit bij het kiezen van een opleiding ook zo is.
Er kunnen allerlei vragen door het hoofd van je kind spoken: Wat als ik begin en de opleiding niet interessant vind of deze te moeilijk is? Wil ik naar een christelijke school of niet? Blijf ik thuis wonen of ga ik op kamers? Al deze keuzes brengen gevolgen met zich mee. Dit kan voor veel stress zorgen.

Op school begeleidt de decaan leerlingen bij het maken van hun studiekeuze. Laura loopt vast met het kiezen en gaat met hem in gesprek.
„En wat zijn je plannen op dit moment?” vraagt de decaan.
„Ik heb geen plannen. Eigenlijk interesseert het me allemaal niets meer”, zegt Laura. „Het lukt voor geen meter. Ik twijfel over alles en ik wil niet meer over een opleiding nadenken. Al blijf ik dit jaar zitten, dat maakt toch helemaal niets uit. Dan heb ik in ieder geval nog een jaar te tijd om te bedenken wat ik wil!”

Voorlichting
Om Laura en alle andere jongeren te helpen bij de verdere school- en beroepskeuze, wordt er aan het einde van hun middelbareschooltijd heel wat voorlichtingsmateriaal over hen uitgestort. Er zijn informatiebijeenkomsten van vervolgopleidingen. Bij open dagen worden er leuke en enthousiaste verhalen over de opleidingen verteld. Voor uw kind kan deze informatiestroom onoverzichtelijk worden en dit kan tot verwarring leiden.
Open dagen zijn vaak drukbezochte dagen, het is moeilijk om dan een goed beeld te vormen van een opleiding.

Hoe kunt u helpen?
Ouders doen er goed aan jongeren te helpen bij het maken van keuzes.
Het kan zijn dat je kind helemaal niet praat over zijn frustraties of doet alsof het hem allemaal niet interesseert. Dat kan bij ouders ook voor irritaties zorgen. Of misschien zie je het als de verantwoordelijkheid van het kind en denk je daarbij niet te kunnen helpen.

Het belangrijkste voor een jongere is dat je tijd en aandacht voor hem hebt in dit hele studiekeuzeproces. Dit vergt inzet, maar voor jongeren is dit erg helpend, omdat ze dan het gevoel hebben dat ze er niet alleen voor staan.
Als je zoon of dochter een ongeïnteresseerde houding aanneemt, zegt dat zeker niet dat hij of zij ook echt ongeïnteresseerd is. Ook hierbij komen vaak schaamte en onzekerheid om de hoek kijken.

Tips
• Neem tijd voor de jongere. Luister naar de frustraties, vraag door. Geef niet te veel je eigen mening en oefen geen druk uit. Ga bijvoorbeeld eens met je kind om de tafel zitten en schrijf de opleidingen op waar je kind mogelijk interesse in heeft.

• Bedenk dat het belangrijk is dat je kind iets gaat doen wat hij echt leuk vindt.

• Verzamel informatie over de verschillende opleidingen. Kijk bijvoorbeeld of mensen uit uw vrienden- of kennissenkring werken in het werkveld waar de interesse van uw zoon of dochter ligt.

• Ga mee naar een open dag.

• Laat je kind meeloopdagen afspreken bij de opleidingen waar hij de meeste interesse in heeft.

• Als je kind nog steeds niet enthousiast is over een opleiding, is het raadzaam om een afspraak te maken bij de decaan van school. Een decaan weet veel over de inhoud van de opleidingen en kan adviseren.

• Een professionele beroepskeuzetest kan uitkomst bieden. Er worden dan vragenlijsten afgenomen en er komt een professioneel advies uit. De uitslag kan besproken worden met een deskundige. Neem hiervoor eerst contact op met de decaan. Sommige scholen bieden namelijk kortingsregelingen voor deze testen aan.

• Een tussenjaar is populair. Dit geeft je kind de ruimte om eigen talenten te ontdekken en meer tijd om na te denken over de studiekeuze.
Een voorbeeld hiervan is het EH-Basisjaar. Hierbij worden jongeren gestimuleerd om na te denken over hun geloof, wat belangrijke waarden zijn in hun leven en wat ze uit willen dragen in deze wereld. Er wordt ruime aandacht besteed aan het maken van een studiekeuze, door middel van colleges, gesprekken met oud-studenten, een beroepskeuzetest en gesprekken met een persoonlijke begeleider.

Oproep
Het ene boek zegt je niets, het andere boek laat je niet meer los. Heeft u een boek over opvoeding gelezen waarvan u dacht: ‘Dat zou eigenlijk iedereen moeten lezen’? Laat het ons dan weten. Stuur een mailtje naar redactie@terdege.nl, waarin u in het kort uitlegt wat u zo goed vindt aan het boek. Wilt u ook uw naam, leeftijd en aantal kinderen erbij vermelden? Wij zijn benieuwd naar uw reactie!


Coordinator. Het was de functie van m’n vader maar ik kon me er niets bij voorstellen. Daarvoor was hij psychiatrisch verpleegkundige. Kijk, daar kun je als kind iets mee. Hij hielp gewoon mensen die ziek waren in hun hoofd. Niemand adviseerde me ook coordinator te worden.
Toch werd ik het wel. Ooit betaald bij het RD, nu onbetaald in het gezin.
Ik weet nu ook wat het inhoudt: zorgen dat alles op rolletjes loopt. ‘k Zal het onze kinderen uitleggen.
Maar of het zal helpen bij hun beroepskeuze? De tips van Emma Boersma zal ik ter harte nemen.


Margreet

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 januari 2013

Terdege | 92 Pagina's

Helpen kiezen helpt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 januari 2013

Terdege | 92 Pagina's