Vliegen boven wegzakkende weilanden
Dagjes uit
De gele rietkragen bij Genemuiden, de Bovenkerk in Kampen, de kronkelende IJssel, een boer die zijn koeien naar binnen jaagt. Vanuit een Cessna lijkt Nederland net Madurodam
De luchthaven van Teuge is niet groot. Toch heerst er een en al bedrijvigheid. Een inspectievliegtuigje van Rijkswaterstaat stijgt net op. Een man duwt een Cessna een hangaar in. Piloot Willem Jonkers (31) heeft ‘zijn’ vliegtuig, met registratienummer D-EOWA, net uit een van de hallen getrokken. Voordat een kist de lucht in mag, moet de piloot het nodige voorwerk doen. Jonkers checkt onder andere eerst of de brandstofdop van het vliegtuig dichtzit, controleert het oliepeil en sluit kabels aan. Dan is het voor zijn passagiers tijd om in te stappen en de gordels aan te doen. Met een klik valt de deur van het vliegtuigje dicht. Jonkers demonstreert hoe de deur op en van het slot gaat. Altijd handig om te weten bij noodlandingen. „Maar daar hopen we natuurlijk niet op." Aan het begin van de startbaan volgen de allerlaatste controles. De propeller en de motor gaan draaien. Jonkers zoekt contact met de luchtverkeersleider. Via de koptelefoon kunnen ook zijn passagiers de toestemming voor vertrek horen. Steeds sneller rolt de Cessna over de Teugense baan.
Ruim voor het einde van de brede asfaltbaan kiest het toestel het luchtruim. De groene weilanden zakken weg en Apeldoorn verandert in een stad vol miniaturen. Zelfs vanaf deze hoogte vallen de prachtig aangelegde tuinen van Paleis het Loo op.
250 vlieguren
Jonkers heeft een tocht van een uur uitgestippeld. „Teuge is maar een klein vliegveld, dan hoef je het vluchtplan niet in te dienen. Ook de aankomst- en vertrektijden maken niet uit. Vlieg je op bijvoorbeeld Rotterdam, dan wordt dat wel anders." De piloot kiest ervoor om de A50 richting het Noorden te volgen. Langzaam glijden kleine auto’s en vrachtwagens over de grijze streep. Het toestel haalt ze in. „We vliegen ruim 150 kilometer per uur."
Geroutineerd maakt Jonkers even later een grote bocht boven Kampen. Genemuiden komt in zicht. De felblauwe vrachtwagens van transportbedrijf Verhoek vallen ook vanuit de lucht op. Hoewel de piloot er al ruim 250 zelfstandige vlieguren op heeft zitten, blijft hij het besturen van de Cessna bijzonder vinden. „Het weer is zo’n grote variabele. Nu is het wat heiig, maar morgen met een koudefront ziet de lucht er weer totaal anders uit. En elk landschap vraagt weer andere vaardigheden. Vlieg ik boven Duitsland, dan moet ik rekening houden met heuvels en bergen." Door de koptelefoon klinken voortdurend berichten in het Engels. Het kost de piloot geen moeite die te volgen. Sterker nog: af en toe zoekt hij zelf naar een Nederlands woord. Dat komt omdat zijn wieg in Zuid-Afrika stond. Zijn ouders emigreerden in 1981 van Nederland naar Zuid-Afrika.
Vliegtuigmonteur
Als 22-jarige las Jonkers een artikel over de MAF (Mission Aviation Fellowship). Het werk van deze organisatie sprak hem erg aan. Geld voor een vliegopleiding had hij echter niet. Daarom besloot hij zich in te schrijven voor een vliegtuigmonteursopleiding. Later haalde hij in Zuid-Afrika ook het eerste vliegbrevet, de PPL (Private Pilot Licence).
In 2008 leerde hij verpleegkundige Mariëtte Gelderblom uit Leerbroek kennen. Zij werkte enkele maanden in een ziekenhuis in Zuid-Afrika. In 2008 besloten Jonkers’ ouders terug te gaan naar Nederland. „In februari 2009 bracht ik een bezoek aan Nederland om onder anderen kennis te maken met Mariëttes ouders. Via mijn aanstaande schoonvader kwam ik in contact met een man die eigenaar is van een hangaar op het vliegveld van Teuge. Ik had een gesprek met hem en hij zorgde er weer voor dat ik een kwartier later op sollicitatiegesprek zat bij een bedrijf dat nog een vliegtuigmonteur zocht. Daar hebben Mariëtte en ik duidelijk Gods leiding in gezien." MAF vliegers moeten naast het PPL-brevet ook over het CPL-brevet (Commercial Pilot Licence) beschikken. „Vliegen is duur. Door regelmatig passagiers mee te nemen en de kosten van de tocht te delen, kan ik de vereiste 500 vlieguren voor de MAF vliegen."
Uitzending
In september hoopt het echtpaar naar Engeland te vertrekken om daar een half jaar een Bijbel/cultuurtraining te volgen. Daarna zal ook waarschijnlijk vrij snel duidelijk worden naar welk land het stel wordt uitgezonden. „Als Zuid-Afrikaner zou ik het mooi vinden om in dat continent aan de slag te mogen gaan. Maar in Papoea is de nood hoog en liggen programma’s stil omdat er niet genoeg piloten en vliegtuigmonteurs zijn. Dan is de prioriteit daar groter, en kan het zijn dat we daarnaartoe moeten. We vertrouwen dat God ons een plaats geeft waar wij mogen gaan werken. Dat vinden we het belangrijkste."
Langzaam laat Jonkers de Cessna zakken. Deventer komt in zicht. „Het vliegveld van Teuge ligt vlak bij Twello. Omdat ik niet op 700 voet, zo’n 200 meter hoogte, over de bebouwde kom mag vliegen, koersen we eerst richting Deventer. Dan maken we daarna de draai naar Teuge." De druk op de oren neemt toe. Opeens vliegen er weer vogels op dezelfde hoogte als het toestel. En nog even later staan de wielen van de Cessna weer op de baan. Applaus voor de piloot.
www.mercypilot.nl
Open dag
Op zaterdag 29 juni houdt de MAF van 10 tot 17 uur op vliegveld Teuge een open dag. Bezoekers kunnen (tegen betaling) rondvluchten maken boven Teuge. Verder staan er lezingen op het programma. Ook zijn er marktkramen.
www.maf.nl/opendag
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 juni 2013
Terdege | 132 Pagina's