Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alleen regels?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alleen regels?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Op onze school krijgt het dragen van kleren behoorlijk veel aandacht. Ik begrijp dat wel, maar tegelijk denk ik ook: het gaat in het geloof toch niet alleen om regels?

Beste vriendin, Leef als Sarah. Dat houdt de discipel Petrus je voor vanuit een brief die hij zo’n 30 jaar na Christus’ hemelvaart schreef. Je leest zijn voorschrift in 1 Petrus 3:1-6.
Leef als Sarah. Zij was Abraham, schrijft Petrus, gehoorzaam. Zij erkende van harte, zo wil hij hiermee aangeven, het onderscheid in de positie tussen man en vrouw, dat de Heere maakte.
Leef als Sarah. Zij had ook, zo blijkt uit het tekstverband, een „kuise wandel, in vreze”. Dat noemt Petrus goed: een eerbiedige levensstijl, rein en zuiver, in het besef dat je leeft onder het toeziend oog van God, je Schepper, voor Wie de engelen, die zonder zonden zijn, hun aangezicht bedekken.
Zo’n levenswandel is, zegt Petrus, als een sieraad. De apostel maakt je duidelijk dat echte schoonheid niet wordt bepaald door in het oog springende kleding en sieraden. Ook niet door een modern kapsel.
Onbewust kunnen kleren, sieraden en haardracht afgoden voor je zijn. Je offert er veel tijd en geld aan op, in de hoop dat die afgoden jou iets gaan uitkeren: waardering, aandacht, bevestiging, goedkeuring en goede en gelukkige gevoelens.
Maar Petrus zegt je dat echte schoonheid van binnenuit komt. Wat maakt een meisje of een vrouw sierlijk? De apostel, die zelf getrouwd was, schrijft: een zachtmoedige en stille geest.
Zo’n geest van zachtmoedigheid en bescheidenheid kun je proeven aan de manier waarop ze met mensen omgaat. Hoe reageert ze als iemand het met haar oneens is? Scherp en kortaf? Of luisterend en geduldig? Hoe neemt ze deel aan een gesprek? Heftig en heetgebakerd? Of vriendelijk en liefdevol? Zo’n geest blijkt ook uit je kledingstijl, denk je niet?
Leef als Sarah. Dat is het voorschrift van Petrus, ten diepste van God Zelf. De Heere geeft ons zo allerlei leefregels. Het is goed dat wij ze elkaar steeds voorhouden en elkaar ook opwekken ze na te leven.

Heel belangrijk is de vraag: Op welke manier kun je die regels van harte, zonder innerlijk protest, naleven? We kunnen het steeds tegen elkaar zeggen, maar gaan we het dan ook doen? Krijgen we daardoor ook een oprecht verlangen om te leven zoals de Heere dat wil?
Je kunt drie manieren onderscheiden waarop wij reageren op Gods geboden:
1. Verzet. „Zo stipt hoeft het niet”, zeggen we. „Het mag ook wel iets minder. God neemt het echt niet zo nauw. God is toch genadig?”
Zo’n reactie komt voort uit onze neiging Gods geboden te verzachten. We doen allemaal graag iets van de scherpte van de Wet af. Ten diepste is er wetteloosheid in het spel.
2. Vrees. „Zo zou ik moeten leven”, zeggen we, „maar wat breng ik ervan terecht? Het moet beter in m’n leven, mogelijk zal God dan ook aan mij Zijn liefde willen geven.”
Bij zo’n reactie hebben we geen besef van wat genade is. We zijn geneigd te denken dat God ons pas dan het goede wil geven, als wij iets goeds doen of hebben. Zolang we dat niet bij onszelf zien, vrezen we dat God ons met Zijn zegen voorbijgaat. In feite is dit wetticisme.
3. Vreugde. „Ja”, zeg je met heel je hart, „wat zijn de geboden van de Heere goed! Leer mij, Heere, naar Uw wil te wandelen. Want U bent het waard om te worden geëerd!”
Wanneer rijst die vreugde in je hart? Het is als de Heere je tot geloof brengt dat God je niet in toorn maar in liefde aanziet, uit genade alleen, door het geloof alleen, in Christus alleen. Alleen dat zorgt ervoor dat je in verwondering voorschriften als die van Petrus ontvangt.
De apostel weet dat. Daarom voegt hij de vrouwen aan wie hij schrijft iets heel moois toe. Leef als Sarah, zegt hij, van wie jullie... dochters zijn. Als je gelooft dat je een dochter van Sarah bent, wil je slechts leven als Sarah!
Wanneer is Sarah je moeder? Als het Kind dat zij ter wereld heeft gebracht, de Heere Jezus, je Broeder is. Dat is het allergrootste. Is dat zo bij je, dan verdwijnen vrees en verzet en is dit je vreugdevolle verlangen: Laat mij rein voor U wandelen, in een zachtmoedige, tere geest.

Ds. B.L.P. Tramper, Driesum

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 2014

Terdege | 188 Pagina's

Alleen regels?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 december 2014

Terdege | 188 Pagina's