Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden, zoeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden, zoeken

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Mattheüs 7 vers 7

Daar wekt de Zaligmaker arme zondaren toe op. U zult begrijpen dat deze woorden niet betekenen dat wij alles waar we maar om bidden ook zullen ontvangen. Ook niet dat alle zoekers zullen vinden en alle mensen die kloppen bij de genadetroon opengedaan zal worden.
Jezus bedoelt hier dat we moeten bidden om geoorloofde tijdelijke en bovenal geestelijke gaven. Dat geeft Hij Zelf aan in vers 11: „Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven degenen, die ze van Hem bidden!”
In Lukas 11:13 staat: „Hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven degenen die Hem bidden?”

Bidden om de bediening van de Heilige Geest betekent dat we die bediening van nature missen.
Jezus noemt ons in vers 11 „boze mensen”. Mensen met een boos hart. We zijn gevallen Adamskinderen. Daarom zijn we geestelijk doden en in ons bestaan vijanden van God. Er is een volk op deze aarde dat daar geestelijk aan ontdekt is en steeds meer aan ontdekt wordt. Die mensen belooft Jezus: „U zal gegeven worden.”
We zoeken alleen wat we kwijt zijn. En als we iets kwijt zijn wat waardevol is, dan drukt dat een mens. Die gaat dan zoeken en houdt niet op met zoeken, voordat hij gevonden hebben. Geliefden, we zijn God kwijt! Door onze diepe val in Adam. God kwijt zijn is alles kwijt zijn!
Kloppen bepaalt ons erbij dat we buiten staan. Buiten God, zonder God. Buiten Christus’ gerechtigheid. Dat zijn zaken die de Heilige Geest de kerk leert. Gods kinderen worden arme bedelaars, Godzoekers, en ze begeren als een buitenstaander binnengelaten te worden.
Nu belooft de Heere Jezus aan die bidders dat ze zullen ontvangen. „U zal gegeven worden!” Nee, niet om iets uit de mens. Maar om de arbeid van Christus Zelf. Zijn offer is de oorzaak waarom God aan Zijn kinderen tijdelijke, geestelijke en eeuwige zegeningen geeft.
Dat de Heere deze belofte in het leven van Zijn kinderen vervult, blijkt uit de vele voorbeelden uit Gods Woord. Denk aan Izak. Hij bad zeer in de tegenwoordigheid van zijn vrouw om een kind. De Heere heeft gegeven. David bad om vergeving, hij heeft ontvangen. De melaatse en de hoofdman baden of Jezus genezing wilde geven. Hij heeft die gegeven.
Ware zoekers van God en Jezus zullen vinden! Andréas zei tot Petrus: „Wij hebben gevonden de Messias, hetwelk is, overgezet zijnde, de Christus”. Filippus sprak tot Nathánaël: „Wij hebben Die gevonden, van Welke Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, de zoon van Jozef, van Nazareth.”
Ware zoekers zullen vinden! De dichter roept het de zoekers toe: „Gij, die God zoekt in al uw zielsverdriet, houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven!”

Klopt, en u zal opengedaan worden. De moordenaar aan het kruis klopt: „Heere, gedenk mijner, als Gij in uw Koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem: Voorwaar zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.”
De hemelpoort werd hem aan het kruis geopend! Straks zal alle kloppers opengedaan worden: „Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.”

Ds. A. Vermeij, Nieuw-Beijerland

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 februari 2015

Terdege | 84 Pagina's

Bidden, zoeken

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 februari 2015

Terdege | 84 Pagina's