Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom vervolging?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom vervolging?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Als ik lees wat er gebeurt met christenen in andere landen, voel ik mij vaak verward. Waarom laat de Heere dat bij Zijn eigen kinderen toe?

Van harte mee eens: je zou inderdaad verwachten dat de Heere Zijn kinderen niet in het lijden brengt maar er juist uit haalt, nietwaar? Dat Hij hen niet een kruis oplegt, maar hen er juist van bevrijdt.
Jouw vragen rijzen ook bij mij, bij voorbeeld als ik hoor hoe christenen elders in de wereld te kampen hebben met uitsluiting, geweld en vervolging. Velen van jouw leeftijd kunnen op zondag niet veilig naar de kerk. Velen verloren hun ouders door aanslagen. Hoe kan dit?
De moed zou je zomaar in de schoenen kunnen zinken. Van de kerk in het Midden-Oosten en in delen van Afrika blijft weinig over. Ook de kerk in Nederland, en Europa, wordt al kleiner. Niet door vervolging, maar door verleiding.

Misschien mag ik je iets persoonlijks schrijven? Enkele maanden geleden drukte de situatie van de kerk me erg terneer. Maar toen werd ik gewezen op wat Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe. De joden, zegt Paulus (1 Kor. 1:22), begeren een teken, de Grieken zoeken wijsheid. De joden verlangen, schrijft hij, naar een krachtig ingrijpen van God: dat God te midden van alle lijden een wonder doet, zo groot en indrukwekkend, dat heel de wereld erdoor overtuigd raakt dat Hij leeft. Wat zoeken de Grieken? Zij zijn uit op een sluitende verklaring voor het kwaad in de wereld om hen heen.

Dat verlangen van de jood en dat zoeken van de Griek vind ik heel erg bij mezelf terug. Jij ook? Maar wat zegt Paulus? God doet geen wonderteken. God geeft geen tekst en uitleg. Maar... God zendt Zijn Zoon naar de wereld, Christus Jezus, en laat Hem aan het kruis nagelen. Waarom? Om Hem alle kwaad te laten wegdragen: de zonden en de gevolgen ervan.
God richt het kruis op. En al wie in de Gekruiste gelooft, ís van het kwade verlost. Dat moet niet nog gebeuren. Dat ís zo. Uit genade alleen, door het geloof alleen, in Christus alleen.
De Heere Jezus heeft het kwaad tenietgedaan, de „geestelijke boosheden in de lucht” overwonnen (Ef. 6:12). Niet door te strijden maar door te sterven. Juist wanneer alles erop wijst dat Hij verliest, overwint Hij, behaalt Hij de victorie over duivel, dood en hel.
Is dit niet wonderlijk? Komen zo, bij de kruispaal, Gods wijsheid en kracht niet heerlijk aan het licht? Spreekt uit Christus’ wonden niet één en al liefde? Komt daarin ook niet het ontstellende kwaad van de zonde tot uiting?
De weg van het kruis blijkt juist de weg van de overwinning te zijn.

Als de Heere je tot geloof brengt, laat Hij je niet een weg inslaan van de gloria, een weg over rozen. Juist andersom: een weg over doornen. Geen weg zonder het kruis, maar, zoals Christus, onder het kruis. „Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen.” (Joh. 15:20)
Waarom? Omdat de Heere juist zo, als je in het lijden verkeert, aan de wereld kan tonen wat Zijn genade in je vermag. Gods kinderen blijven Christus liefhebben, ook als ze worden vervolgd. Ze belijden Zijn Naam, al kost het hun alles. Ze bidden voor hun vijanden, al gaan die nog zo tekeer.
Het licht van Gods genade schijnt in de verdrukking des te helderder. God gebruikt die om anderen voor Zich in te winnen. Zij zien in de gelovigen Christus’ liefde branden. Zij ontdekken dat christenen iets hebben wat zij missen. Zo zet de Heere het lijden in voor Zijn eer en voor de uitbreiding van Zijn koninkrijk. Het lijkt verkeerd te gaan met de kerk maar het gaat juist goed.

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 februari 2015

Terdege | 84 Pagina's

Waarom vervolging?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 februari 2015

Terdege | 84 Pagina's