Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijs als een mooi risico

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijs als een mooi risico

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opbrengstgericht werken is mode in het onderwijs, dat afrekenbaar moet zijn. En dat lijkt ook wel logisch in onze mammoetscholen. Als een college van bestuur nog iets wil weten, moeten er cijfermatige managementstools zijn. Men zou echter meer moeten inzetten op onderwijs als een mooi risico (G. Biesta). We weten toch al lang dat juist het goede en waardevolle niet meetbaar is?

Wat bedoel je ermee dat onderwijs een mooi risico is?
Iedereen die onderwijs geeft, weet dat onderwijs een “gebeuren” is. Als je een les begint, weet je vaak niet hoe die precies loopt. Dat is ook het mooie en spannende van het onderwijs.
Natuurlijk leer je door ervaring wel steeds beter hoe leerlingen zullen reageren en wat ongeveer de resultaten zullen zijn. Het is echter een gevaar om alleen maar op resultaten te sturen. Vaak is het dan niet meer dan het aanleren van een kunstje, waarvan de waarde sterk betwijfeld kan worden.

Maar als school word je toch afgerekend op resultaten, harde cijfers?
Dat is juist. Scholen worden steeds meer achtervolgd door inspectielijstjes en maatschappelijke wensen, waaraan voldaan moet worden. Maar iets meer assertiviteit van scholen zou wel helpen. Op dit moment reageert het ministerie van onderwijs te angstig op ranglijstjes. We moeten tien punten hoger scoren op de PISA-lijst (Programme for International Student Assessment). Dus zetten we in op ‘kernvakken’ als wiskunde en Nederlands. De vormende waarde van andere vakken wordt dan even vergeten.

Maar ja, onderwijs als risico... Als onderwijs alleen een ongewis avontuur is, waarvan de uitkomst onduidelijk is...
Een docent moet natuurlijk zijn uiterste best doen om de lessen goed voor te bereiden, moet blijven lezen en studeren. Juist dat zal het risico meer en meer doen veranderen in een avontuur, een prachtige belevenis. Een docent die een paar bladzijden voor is op zijn leerlingen zou het onderwijs moeten verlaten. Een docent die goed voorbereid is en bereid is om blijvend te studeren, zal meemaken hoe mooi het is om deze kennis “te gelde” te maken in boeiende lessen.

Helemaal geen rekening meer houden dus met cijfers en ranglijstjes?
Ik ben natuurlijk niet tegen efficiency, maar wel tegen efficiency die efficiënt oogt, maar het in wezen niet is of ernstig ten koste van de kwaliteit gaat. Van scholen wordt verwacht dat zij producten gaan leveren en bedrijfsmatig werken. Door alleen al dit soort termen te gebruiken, is de eigen aard van onderwijs weg. Maar als het onderwijs gewoon goed gegeven wordt, in een uitdagende en ‘risicovolle’ setting, zullen de voldoende opbrengsten vanzelf meekomen.

Drs. R. (Richard) Toes
Directeur Wartburgcollege,
locatie Guido de Brès

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 maart 2015

Terdege | 100 Pagina's

Onderwijs als een mooi risico

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 maart 2015

Terdege | 100 Pagina's