Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Garantietermijn soms langer dan u denkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Garantietermijn soms langer dan u denkt

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel mensen denken dat ze altijd recht hebben op een jaar garantie op elk willekeurig product. Anderen menen dat dat sinds kort twee jaar is. Wie heeft gelijk? Geen van beiden!

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke garantietermijn van twee jaar opgenomen. Die termijn is als minimum voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Wat heeft Nederland gedaan? Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat alleen dat het product dat je koopt „deugdelijk” moet zijn. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip.

Van duurdere producten mag je verwachten dat ze langer meegaan dan twee jaar. Het zou niet best zijn als je stofzuiger of wasmachine het na twee jaar zou begeven. Maar het maakt nogal verschil of je een stofzuiger van een fantasiemerk voor € 39,95 koopt of een Miele van € 239,00.
Bij dure merkproducten kun je, volgens de Nederlandse wet, in veel gevallen de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken. Zelfs al zit er volgens de leverancier maar een jaar fabrieksgarantie op! In die zin kan de Nederlandse wet dus gunstiger uitpakken voor de consument.

Twee soorten
Er zijn twee soorten garantie:
• De klant heeft wettelijk recht op een deugdelijk product dat een redelijke tijd meegaat.
• De klant kan extra garantie krijgen, zoals fabrieksgarantie of bijgekochte garantie.

Een deugdelijk of goed product betekent dat het product gedurende een zekere tijd moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben. Gaat het product in die periode stuk, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging. Je moet het product wel normaal gebruikt hebben.

Wat je redelijkerwijs van een product mag verwachten, hangt van verschillende factoren af:
• De prijs van het product
• Het merk (is het een A-merk of merkloos)
• De beloften van de verkoper
• De beloften van de fabrikant in een folder of op de verpakking
• Nieuw of tweedehands

Wanneer is een product niet goed?
• Als het niet compleet is.
• Als het beschadigd is.
• Als het kapot is, of het niet goed doet.
• Als u er niet mee kunt doen wat de verkoper gezegd heeft of wat op de verpakking staat.

Als je iets koopt, heb je niet alleen rechten, maar ook plichten. Je hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat wil zeggen dat je aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat je ermee wilt gaan doen.
De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij moet vertellen wat hij over het product weet. En als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.
Als de verkoper heeft gezegd dat een (duur) horloge waterdicht is en je ermee kunt zwemmen, dan moet dat ook zo zijn. Komt er toch water in het horloge, dan heb je recht op garantie, ook na die twee jaar. Als de verkoper zegt dat bepaalde bergschoenen waterdicht zijn, dan moet je ermee door de plassen kunnen lopen. Maar als je met pantoffels van vijf euro in de tuin gaat werken, hoef je er niet mee terug naar de winkel als er gaten in komen...

Bewijs
Het eerste halfjaar na aankoop ligt het heel simpel: als het product stuk gaat, hoef je niet zelf te bewijzen dat je het normaal hebt gebruikt. De bewijslast daarvan ligt bij de verkoper. Je hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.
Na het eerste halfjaar moet de klant kunnen aantonen dat hij het product normaal heeft gebruikt. Maar ook na die periode heeft de consument recht op een goed product. Als de verkoper je niet wil helpen omdat de garantie is verlopen, kun je hem binnen de wettelijke termijn van twee jaar aanspreken omdat het product ondeugdelijk is. Als je op normale wijze met het product omgaat en er ontstaat een gebrek dat niet veroorzaakt is door slijtage, dan moet de verkoper dat repareren of vervangen. Je moet dat wel binnen twee maanden na de ontdekking van het gebrek melden.
De verkoper moet het probleem kosteloos, binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast oplossen. De termijn is afhankelijk van het product en het probleem.

En als de verkoper het product niet wil of kan herstellen of vervangen? Dan kun je de overeenkomst ontbinden en je geld terugvragen. De winkelier kan dan wel een deel van het betaalde bedrag inhouden voor de periode dat je het product hebt gebruikt. Bij een kapot (ondeugdelijk) product mag de verkoper je niet afschepen met een tegoedbon.
Stel dat je het kapotte product toch wilt houden, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je het zelf wel kan repareren, of omdat je het gebrek niet zo erg vindt? Dan kun je de verkoper voorstellen er een lagere prijs voor te betalen, zodat je dus een deel van het aankoopbedrag terugkrijgt.

Extra garantie
Soms geeft een fabrikant of winkelier een uitgebreidere garantie. Die kan bestaan uit een langere garantietermijn. Je hoeft na die periode van zes maanden nog niet te bewijzen dat je het product normaal gebruikt hebt, de bewijslast ligt dan bij de fabrikant. De extra garantie is een aanvulling op je wettelijke rechten en kan deze rechten nooit beperken of uitsluiten.

Uitverkoop
Als je iets in de uitverkoop aanschaft, gelden er dan andere garantieregels? Nee, voor de kwaliteit van producten in de uitverkoop gelden geen andere regels. Deze producten moeten dus ook gewoon goed zijn. Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn, maar dat moet er dan wel duidelijk bij verteld worden. Een bepaald product kan B-keus zijn. Dan kunt u verwachten dat het product niet helemaal perfect is.
Er hangt bijvoorbeeld een kledingstuk in de winkel dat in de uitverkoop is. Op het kledingstuk staat dat het om een B-keuze gaat. Er kan een knoop af zijn, of er kan een naad loszitten. Het is daarom sterk afgeprijsd. Daar hoeft de verkoper geen garantie op te geven; het risico ligt bij u.


Garanties In het kort

De klant heeft recht op een „deugdelijk” product

Hoe lang een product mee moet gaan, hangt af van:
a. Merk en prijs
b. Beloften fabrikant en verkoper

De klant heeft een onderzoeksplicht

De verkoper heeft een informatieplicht

Tijdens de uitverkoop gelden dezelfde garantieregels

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 januari 2016

Terdege | 124 Pagina's

Garantietermijn soms langer dan u denkt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 januari 2016

Terdege | 124 Pagina's