Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mediawereld is in de toekomst nóg visueler

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mediawereld is in de toekomst nóg visueler

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De nieuwe media blijven zich in rap tempo ontwikkelen. Je vraagt je soms af hoe ze in de toekomst worden gebruikt en welke invloed ze dan op ons leven hebben. We kunnen niet in de toekomst kijken, maar we weten wel dat de mediawereld in de toekomst nóg visueler is dan nu.

Doorgaans behoren jongeren tot de digitale voorhoede. Juist zij werden kort na de introductie actief op bijvoorbeeld Youtube, Instagram en Snapchat. Zulke apps worden nu door een breed publiek gebruikt.
Op basis van het mediagebruik van jongeren wordt aangenomen dat genoemde apps in de nabije toekomst onverminderd in trek blijven. Facebook wordt overigens wel minder populair onder jongeren, maar blijft voorlopig toch nog wel koploper als sociale netwerksite. Jongeren vervangen Facebook door diverse apps. Whatsapp is zo’n populaire concurrent voor Facebook.
Whatsapp en de opkomst van vergelijkbare apps, zoals Telegram en WeChat, zorgen ervoor dat het gebruik van Twitter afneemt onder jongeren. Apps die meer gericht zijn op het delen van foto’s en video’s, zoals Instagram en Pinterest, doen het onder hen ook goed.

Het aantal digitale media neemt toe en ze richten zich meer en meer op de visuele mogelijkheden. Ging het eerder nog om tekst met een plaatje, tegenwoordig gaat het vooral om bewegend beeld in de vorm van video en animatie.
Jongeren bekijken en delen filmpjes met name via hun mobiele telefoon. Dat geldt niet alleen voor korte filmpjes via sociale media, maar ook voor speelfilms en tv-series. Netflix trekt enorm veel publiek. Het geeft onbeperkt toegang tot een enorme hoeveelheid films en series. Met behulp van een gratis app kun je deze ook op je telefoon bekijken. Ook zijn vloggers die een blog met video maken populair. Jongeren lezen steeds minder tekst op hun telefoon. Zij gebruiken liever beelden, zoals emoticons.

De trend van toenemende visualisering gaat door en wordt aangevuld met en versterkt door het feit dat het steeds gemakkelijker wordt om livestreaming toe te passen. Dit betekent dat (bijna) realtime video door particulieren op internet kan worden gezet. Binnenkort biedt Facebook ook de mogelijkheid tot een livestream.
Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat opvoeders steeds minder goed kunnen bijhouden wat hun kinderen allemaal bekijken. De uitdaging is dan ook om de ontwikkelingen bij te houden, om op basis van vertrouwen in gesprek te blijven over het mediagebruik en aandacht te blijven geven aan gewetensvorming.

In het kort
• Youtube (2005): site om filmpjes te kijken en/of die met een breed publiek te delen.
• Instagram (2010): app om foto’s (met filters mooier) te maken en ze te delen met volgers.
• Snapchat (2011): app om foto’s en video’s te maken; je kunt tekst toevoegen en delen met volgers, die het 1 tot 10 seconden kunnen zien.
• Whatsapp (2009): app om berichten (teksten, foto’s video’s) te delen met een ieder die de applicatie ook gebruikt. Vervanger van sms-en en chatten.
• Telegram (2013): zie Whatsapp.
• WeChat (2011): zie Whatsapp.
• Twitter (2006): site om korte berichtjes van maximaal 140 tekens te delen met volgers.
• Pinterest (2010): site om vooral foto’s maar ook video’s te delen via een soort digitaal prikbord, waarop je afbeeldingen plaatst. Wordt vooral door vrouwen gebruikt, omdat er veel beelden met betrekking tot mode en eten worden gedeeld.
• Netflix (1997): service waarop je je voor minimaal zo’n € 8,00 per maand kunt abonneren en waarmee je films en tv-afleveringen kunt streamen.
• Blog: Persoonlijke tekst (visie, column, dagboek) op een website die regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan de bezoekers van zijn weblog. Als het niet om tekst maar om video gaat, dan is het een vlog. Meestal is er de mogelijkheid om te reageren.

digitalemedia@terdege.nl

Drs. A.W. van Vugt,
directeur Bedrijfsvoering bij Chr. Hogeschool Ede en jeugdouderling in een hervormde gemeente (PKN)

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 januari 2016

Terdege | 124 Pagina's

Mediawereld is in de toekomst nóg visueler

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 januari 2016

Terdege | 124 Pagina's