Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Betrokken ouders onmisbaar voor functioneren op school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betrokken ouders onmisbaar voor functioneren op school

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Marleen en Cornee kijken er altijd naar uit als ze weer op school mogen komen om te praten over hoe het met hun twee kinderen gaat. Ze willen graag met hun kinderen kunnen meeleven en meedenken. Contact met de leerkracht is zo waardevol daarvoor. Het zou van hen nog wel vaker mogen!

Hoe begeleid je je kind als hij teleurgesteld is over een zes voor topografie, nadat hij er hard voor heeft geleerd? Hoe help je je kind om het huiswerk te plannen? Hoe stimuleer je hem of haar om spullen voor het nieuwe thema te zoeken? Weten wat er op school gebeurt en wordt verwacht, is essentieel daarvoor. Andersom is het voor leerkrachten heel zinvol om te weten hoe het thuis gaat met een kind en of er bijzonderheden zijn.
Naast de ouderavonden, huisbezoeken en nieuwsbrieven kiezen steeds meer scholen ervoor om ook via de digitale weg te communiceren met ouders. Dat leidt in de meeste gevallen tot meer wederzijdse betrokkenheid. Het kind vaart wel bij korte lijnen tussen de opvoeders thuis en de opvoeders op school.

Ruim tweederde van alle basisscholen in Nederland gebruikt het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Een aanvullende module hierop vormt het ouderportaal. Afhankelijk van de keuzes die een school maakt, kunnen ouders als ze inloggen allerlei informatie inzien. Ze kunnen bijvoorbeeld kijken wanneer hun kind afwezig was, of de administratieve gegevens kloppen, wat de toetsresultaten zijn en wat de inhoud is van (individuele) handelingsplannen en verslagen van gesprekken die ze zelf op school hebben gevoerd. Bijvoorbeeld door mee te kunnen lezen in het logboek van een plan kunnen ze thuis ook oefenen met dingen, of het kind stimuleren en motiveren.
Leerkrachten kunnen vanuit ParnasSys ook berichtjes sturen of vragen stellen. Of inventariseren wie er bijvoorbeeld mee wil op excursie. Daarbij is het mogelijk dat ouders direct reageren op het berichtje. De communicatie blijft bewaard in het leerlingvolgsysteem, als dat relevant is.

De ontwikkeling van een kind heeft betrekking op heel veel verschillende facetten. Het is een uitdaging voor zowel ouders als leerkrachten om in de contacten en informatie-uitwisseling alert te zijn dat het over álle zaken gaat. Dus niet alleen over toetsresultaten, maar ook over hoe het kind in zijn vel zit, of hoe gemotiveerd hij is en hoe hij contact maakt met andere kinderen.
Naast het feit dat er juist over die laatste zaken ook gesproken wordt, is het een positieve ontwikkeling dat scholen hierover ook meer informatie verzamelen. Om nog beter te kunnen afstemmen op de behoeften van de kinderen in een groep. Veel basisscholen gebruiken daarbij het expertsysteem ZIEN!, een module binnen ParnasSys. Nadat leerkrachten goed hebben leren observeren, gaan ze graag met ouders in gesprek over wat ze zien, wat ze het kind gunnen en hoe ze het daarbij willen begeleiden. Voor ouders is er een speciale ouderrapportage beschikbaar, die helpt om dat gesprek te voeren. Sommige scholen vragen ook al aan ouders om een oudervragenlijst van ZIEN! in te vullen, zodat het nog meer een gelijkwaardig gesprek wordt.

Een nieuwe ontwikkeling vormt de app ‘Parro’. Het betreft nu nog een leerkrachtapp. Binnenkort komt er ook een ouderapp. Met Parro is het idee dat leerkrachten en ouders nog gemakkelijker dingen kunnen uitwisselen. In het belang van zoon of dochter! Wensen kunnen leerkrachten en ouders doorgeven via de site www.parro.nl.

Belangrijk blijft dat digitale contacten altijd een aanvulling zijn op zogenaamde ‘warme’ contacten. Elkaar in de ogen kijken als opvoeders, zien hoe het lokaal eruitziet, waardering uiten. Dat kan toch vooral in een echte ontmoeting.
Daarnaast kan meer informatie-uitwisseling zorgen voor meer begrip, steun en betrokkenheid. Dat gun je ieder kind en iedere leerkracht en ouder!

Drs. B. (Bertine) Haverhals
onderwijsadviseur en orthopedagoge bij Driestar educatief

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 2016

Terdege | 92 Pagina's

Betrokken ouders onmisbaar voor functioneren op school

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 2016

Terdege | 92 Pagina's