Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tussen twee vuren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tussen twee vuren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Mam, het is echt oneerlijk! Iedereen praatte en ik kreeg straf, klaagt Marion. Tja... Wat moet een ouder daarop zeggen? Als het waar is, is het oneerlijk. Maar die docent geeft toch niet zomaar straf?

Het is niet leuk, maar soms is er ‘gedoe’ op school. Een leerling krijgt straf, terwijl dat niet terecht lijkt. Of een docent doet iets fout in de ogen van de leerling, die daarover thuis verontwaardigd zijn verhaal doet.
Marion briest thuis van boosheid, maar als haar vader ’s avonds de docent aan de telefoon heeft, hoort hij een ander verhaal. Tijdens de les heeft Marion te veel gepraat met haar achterbuurvrouw. Toen ze een laatste waarschuwing in de wind sloeg, mocht ze de les verlaten.

Verhelderend
Het is belangrijk te beseffen dat gezin en school wel in elkaars verlengde liggen, maar niet hetzelfde zijn. Juist vanwege die verschillen is het gesprek nodig; niet alleen op ouderavonden, maar ook als er ‘iets’ is. En als er iets speelt, doen ouders er goed aan niet te lang te wachten, maar snel contact op te nemen. Niet verwijtend, maar zoals Augustinus schreef: „Zwijg je, zwijg dan uit liefde. Spreek je, spreek dan uit liefde. Wijs je iemand op fouten, doe het uit liefde. Ontzie je iemand, doe het uit liefde.”
Meestal is zo’n gesprek verhelderend, zoals in het geval van Marion. Daar maakte het gesprek duidelijk dat er wel degelijk een aanleiding voor de straf was.
Zo’n gesprek kan echter ook confronterend zijn, zoals bij Arianne, die een gesprek heeft met de mentor van haar zoon. Mark is geschorst, omdat hij een klasgenootje heeft gepest en bedreigd. Als Arianne hoort wat Mark allemaal heeft gedaan, staan de tranen in haar ogen. Haar Mark. Geschorst. Voor zulke woorden?

Oplossen
Het is niet leuk om te horen dat zoonlief zich heeft misdragen. De reactie van Arianne is daarom begrijpelijk. De woorden die bij het doopvont klonken, blijken waarheid te zijn: in zonde ontvangen en geboren.
‘Aan een appelboom groeit nooit een peer’ is een volkswijsheid die een kern van waarheid bevat. Kinderen lijken vaak op hun ouders; niet alleen als zij in de wieg liggen, maar ook later. Het is goed dat te beseffen. Ouders die zeggen dat hun kind „dat nooit zou doen”, kennen zichzelf en hun kind niet goed genoeg.
Soms hebben ouders het gevoel tussen twee vuren te zitten: aan de ene kant het belang van hun kind, aan de andere kant dat van school. Maar als het goed is, heeft de leraar ook het belang van het kind op het oog. Met dat belang als gezamenlijk vertrekpunt zijn problemen op te lossen.
Zo ging het ook bij Jesse. Zijn ouders hadden moeite met de boekopdracht die hun zoon kreeg en stuurden een mail aan de docent. Die pakte de telefoon, legde uit wat zijn bedoeling was geweest en bood excuses aan. Jesse kreeg een vervangende opdracht. Ouders tevreden, docent blij. En Jesse kon aan de slag.

Wederzijds
Eerlijk is eerlijk: het gaat soms mis. Een docent zegt iets onverstandigs. Of een leraar geeft te veel straf, zoals een verontwaardigde moeder niet zo lang geleden vertelde. Zij trof haar dochter Annerieke slapend op het strafwerk aan. Het meisje had haar spullen niet op tijd gepakt en moest daarom strafwerk schrijven. Na een hele avond schrijven was brugklasser Annerieke’s avonds laat nog niet op de helft... „Toen heb ik de leerkracht gebeld en gezegd dat ik dit te veel vond.” En terecht. Zo’n belletje is anders dan dat van een vader die meedeelde dat zijn zoon het strafwerk niet hoefde te maken. „Doe even niet zo moeilijk zeg.”
Het verhaal gaat dat een docent die zoiets te horen kreeg, vroeg of hij zijn leerling even aan de telefoon mocht. Toen hij de leerling sprak, vroeg hij: „Moet je vanavond nog iets doen voor je moeder?” Er stond inderdaad nog een afwas op het programma. „Mooi. Dat hoef je van mij niet te doen.” Die opmerking leidde tot een goed gesprek en wederzijds begrip.


Problemen
Wat kan een ouder doen aan problemen op school? Als een kind aangeeft problemen te hebben met een leerkracht, is het in de eerste plaats belangrijk daarover het gesprek aan te gaan. Eerst met het kind, maar als het probleem blijft ook met de docent.
Bel of mail de leraar en vraag om een toelichting: wat is er aan de hand? Besef dat kinderen op school anders kunnen zijn dan thuis. Groepsdruk, sfeer in de klas en botsende karakters kunnen voor spanningen zorgen. Het kan dus voorkomen dat een kind dat thuis rustig en zorgzaam is zich op school heel anders gedraagt.
Is er echt iets mis en lukt het niet om het probleem onderling op te lossen, neem dan contact op met de leidinggevende van de docent.

De auteur is vader van zes kinderen en werkzaam op het Wartburg College.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 2016

Terdege | 92 Pagina's

Tussen twee vuren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 februari 2016

Terdege | 92 Pagina's