Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Want de HEERE wilde hen doden...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Want de HEERE wilde hen doden...

Week 2

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Doch zij hoorden de stem huns vaders niet, want de HEERE wilde hen doden. 1 Samuël 2 vers 25

De zonden van Hofni en Pínehas gaan steeds verder. De zonde is immers een hellend vlak. In vers 22 staat: „Doch Eli was zeer oud, en hoorde al wat zijn zonen aan gans Israël deden en dat zij sliepen met de vrouwen die met hopen samenkwamen aan de deur van de tent der samenkomst.”
Hofni en Pínehas onteren niet alleen de Heere en Zijn dienst, maar ook de vrouwen die samenkwamen in de tabernakel. Overspel in Gods huis! Maar hoe vaak zitten wij, jongens en meisjes, met overspelige gedachten in de kerk? En ouders, gaat dit ons voorbij? De oude Eli hoorde deze geruchten ook. Later zal ook hij gestraft worden, omdat hij zijn zonen nooit „zuur” had aangekeken en hen nooit had aangesproken op hun gedrag.
Spreken wij onze kinderen aan op hun zonden? Misschien zegt u: „Ik kan mijn kinderen niet meer aanspreken, ze zijn de deur uit, en voor mij onbereikbaar.” Maar wat deed Job? Hij offerde voor de mogelijke zonden van zijn kinderen. Als wij onze kinderen niet meer kunnen bereiken, kan de Heere dat wel!
Eli spreekt zijn zonen tóch een keer aan: Mijn jongens, jullie zorgen ervoor dat het hele volk zondigt! Als een mens tegen een ander zondigt, moet de overheid hem straffen. Dan zou er nog genade kunnen zijn. Maar als je nu tegen de Heere zondigt, wie zal er dan voor jullie pleiten?”
Heb je een Borg voor je schuld? Iemand Die tussen jou en de Heere in staat? Het zal anders niet gaan, hè? Maar wat is nu het allerverschrikkelijkst in dit gezin? Dat de Heere dit Zelf heeft opgeschreven. „De HEERE wilde hen doden.” Zij kunnen niet meer zalig te worden.
De Heere wil hen doden! Geldt dat ook voor jou. Voor u? Weet dat er een maat van zonden is. Dan zal Hij Zelf het vonnis vellen. Hij heeft nog geen lust in uw in jouw dood. Bekeer je dan. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden!


Vragen
1. Ouders, wat is de les voor ons als vader of moeder?
2. Jongens en meisjes, wat wil het zeggen dat „de Heere hen wilde doden”?
3. Praktische opdracht: Wat bedoelen we met de uitspraak ‘Als je als ouder niet meer met je kinderen over de Heere kunt spreken, mag je met de Heere over je kinderen spreken’?
4. Voor de kleintjes in het gezin: Lees met papa of mama 1 Sam. 2:18 eens. Wat is het verschil tussen de jonge Samuël en Hofni en Pínehas?

J. Kriekaard, godsdienstdocent

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 maart 2016

Terdege | 92 Pagina's

Want de HEERE wilde hen doden...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 maart 2016

Terdege | 92 Pagina's