Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ongewenste telefoontjes: hoe kom je ervan af?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ongewenste telefoontjes: hoe kom je ervan af?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meestal bellen ze onder etenstijd. Met een reclame-praatje over een nieuw product, met het verzoek om donateur te worden van een stichting of een korte enquête over elektrisch rijden. Hoe kom je daarvan af?

Je zit net aan tafel als de telefoon gaat. „Goedenavond meneer, wij zijn bezig met een onderzoek naar het gebruik van stofzuigerzakken. Komt het gelegen dat ik u daar een paar vragen over stel?” Als ik dit soort telefoontjes krijg, dan is mijn reactie kort: „Goedenavond mevrouw, wij zijn bezig met eten.” Vervolgens verbreek ik de verbinding.
Stiekem heb ik bewondering voor de telemarketeers die dit werk doen. Daarom probeer ik wel beleefd te blijven. Maar irritant is het vaak wel. Gelukkig kun je vrij simpel van deze telefoontjes verschoond blijven, als je dat wilt. Je hoeft je alleen maar aan te melden bij het Bel-me-niet register.
Dit register stelt zich ten doel om irritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen of te voorkomen. Consumenten kunnen hun telefoonnummer(s) inschrijven in het register. Dat geldt zowel voor vaste als voor mobiele telefoonnummers. Daarna mogen bedrijven hen niet meer telefonisch benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Bedrijven, instellingen en organisaties moeten, voordat ze gaan bellen, eerst controleren of niemand uit hun bellijst staat ingeschreven in het Bel-me-niet register.

UitzonderingEr is wel een belangrijke uitzondering. Als u klant bent (geweest) van het bedrijf dat belt, of donateur van de desbetreffende stichting, of als u zelf heeft gevraagd om de telefonische communicatie, mag u wel gebeld worden. Tijdens elk telemarketinggesprek hebt u echter de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet, zoals dat zo mooi heet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek kunt aangeven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf of de bellende organisatie. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen, zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt. Het bedrijf of de organisatie die u belt, moet u hierover informeren en dit desgewenst direct en kosteloos voor u regelen.

BlokkerenEr zijn drie manieren om u te registreren in het Bel-me-niet register en zo uw nummer(s) te blokkeren:
- via internet: www.bel-me-niet.nl
- per telefoon: 0900-6661000
- per post: Stichting Infofilter, Postbus 90720, 2509 LS Den Haag

U kunt alleen een telefoonnummer registreren dat op uw naam geregistreerd staat. Registratie in het Bel-me-niet register is gratis. Gebruikt u het 0900-nummer, dan betaalt u wel de telefoonkosten van 15 cent per minuut. Het telefoongesprek duurt ongeveer vier minuten. U belt niet met een mens, maar de computer registreert uw gegevens via een keuzemenu. Als u zich schriftelijk laat registreren, moet u een postzegel plakken.
Bij inschrijving via de website maakt u zelf een account aan. Nadat u de inschrijving volledig heeft afgerond, ontvangt u een e-mail met een activeringslink. Door middel van deze link kunt u uw account activeren; daarna logt u in. Na het inloggen kunt u maximaal vier telefoonnummers opgeven.
Bij registratie per telefoon moet u elk telefoonnummer afzonderlijk aanmelden. U dient dus voor ieder nummer apart 0900-6661000 te bellen en het registratieproces volledig te doorlopen.
Bij registratie per post kunt u in één brief maximaal vier telefoonnummers registreren. Vermeld hierbij uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en de gewenste blokkades.

CategorieënU kunt zich laten blokkeren voor de volgende categorieën:
• Auto’s en Toebehoren
• Boeken en Muziek
• Energie
• Financiën (banken en verzekeringen)
• Goede Doelen (fondsenwerving)
• Horoscopen
• Loterijen
• Kranten en Tijdschriften
• Telecommunicatie en Computers
• Thuiswinkelen / Postordering

Blokkering op alle categorieën is een volledige blokkade. U ontvangt geen bevestiging van de inschrijving. Een nieuwe inschrijving in het Bel-me-niet register heeft een onbeperkte geldigheidsduur. Na inschrijving in het register kunt u zelf uw gegevens beheren of uw account desgewenst opheffen.


In het kort
• Elke consument kan maximaal vier telefoonnummers laten blokkeren.
• Dat kan via internet, per telefoon of per post.
• Blokkeren is gratis, behalve eventuele telefoonkosten of een postzegel.
• U kunt kiezen uit een aantal categorieën of voor een totale blokkade.
• De blokkade blijft onbeperkt geldig, totdat u hem zelf weer opheft.
• Als u ergens klant bent, mag dat bedrijf wel bellen, totdat u bezwaar maakt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 mei 2016

Terdege | 100 Pagina's

Ongewenste telefoontjes: hoe kom je ervan af?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 mei 2016

Terdege | 100 Pagina's