Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Help! Huiswerk...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Help! Huiswerk...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Morgen moet ik mn boekverslag af hebben en ik ben nog niet eens begonnen! Het huilen staat Hugo nader dan het lachen. Vergeten... Pas toen hij klasgenoten over het verslag hoorde, dacht hij eraan.

Huiswerk is niet alleen niet leuk voor leerlingen, maar soms ook een plaag voor ouders. Hugo’s stress vanwege het onvoltooide verslag zal zijn ouders niet koud hebben gelaten. Misschien heeft z’n vader de neiging om – na flink wat mopperen – zoonlief aan het werk te zetten. Wellicht wil zijn moeder het verslag dan maar met of voor hem gaan schrijven.
In ieder geval zou het niet de eerste keer zijn dat ouders zo proberen de problemen van hun kind op te lossen. Maar daarmee wordt het probleem van het kind het probleem van de opvoeders. Dat is niet de bedoeling van huiswerk.
Het voorbeeld laat zien dat pubers niet goed zijn in plannen. Dat is niet verbazingwekkend. Uit hersenonderzoek blijkt dat de hersendelen die nodig zijn om te kunnen plannen nog niet voldoende gerijpt zijn. Andere prikkels, zoals uitnodigingen van vrienden om te komen voetballen, worden door de hersenen wél goed opgepakt. Daardoor worden langetermijnklussen als een boekverslag compleet vergeten.

Handige sites
Ouders kunnen hun zoon of dochter helpen bij het plannen van het huiswerk. Dat is beter dan het huiswerk over te nemen; daar leren scholieren niet van. Of erger: daar leren ze van dat problemen toch wel door pa of ma worden opgelost. Daarom is het beter een kind te leren huiswerk te doseren en uit te ‘smeren’ over een langere periode.
Behalve bij plannen kunnen ouders ook helpen bij voorbereidende werkzaamheden. Stefanie vindt het bijvoorbeeld moeilijk om Franse woordjes te leren. Al een paar keer heeft zij een onvoldoende gehaald en daar baalt zij van. Toch lukt het haar niet om de woordjes te onthouden. Haar moeder helpt haar door de woordenlijsten in te voeren op de website wrts.nl. Daarmee kan Stefanie zichzelf overhoren en verbeteren haar resultaten zienderogen.
In dit geval ondersteunt Stefanie’s moeder het leerproces zonder dat zij daar zelf een al te grote rol in krijgt. Zij helpt haar dochter, maar Stefanie moet daarna zelf aan de slag. Overigens, behalve wrts zijn er meer handige sites en sommige methoden bieden ook zelf digitale oefeningen aan.

Bemoeienis
Toch is het probleem van het huiswerk met alleen plannen en andere hand- en spandiensten nog niet boven water. Een interessant Amerikaans onderzoek, gebaseerd op jarenlange verkenningen onder grote groepen leerlingen, laat zien dat het weinig helpt als ouders zich druk maken om het huiswerk van hun kind. Dat is logisch: het kind moet zelf leren en kan het bij een toets op school niet doen met wat vader of moeder thuis zei of deed.
Uit het onderzoek bleek zelfs dat bemoeienis van ouders vaak het tegenovergestelde effect had. Dat lijkt misschien vreemd, maar is het niet. Als ouders zich alleen druk maken over het ‘hoe’ en ‘wanneer’ van huiswerk en niet stil staan bij het ‘waarom’ en ‘wat’, is huiswerk alleen maar een vervelend probleem dat zo snel mogelijk de wereld uitgeholpen moet worden. Daarom concluderen de Amerikaanse onderzoekers: „De belangrijkste bijdrage van ouders is het vertellen van de waarde van het leren.”

Wiskunde
Natuurlijk is het wijzen op het belang van leren geen kortetermijn- oplossing. Toch is die gedachte wel geruststellend: een vader of moeder die een kind met een opdracht laat worstelen, is geen onmens. Tegelijk wijst het onderzoek op een veel grotere verplichting: niet het huiswerk, maar de houding is van belang.
Laurens houdt bijvoorbeeld niet van wiskunde. Dat is begrijpelijk, vindt hij, want zijn vader „snapt er ook geen bal van”. Tja, dan kan van Laurens niet verwacht worden dat hij wiskunde wel leuk vindt.
Dat zou anders zijn als zijn vader wiskunde als iets moois zou beschrijven: de kunde van het werken met door God geschapen wetmatigheden. Dan kan wiskunde nog steeds moeilijk zijn, maar ontstaat er ruimte voor verwondering. De middeleeuwse theoloog Thomas van Aquino zei daarvan: „Verwondering is een soort verlangen naar kennis.”


Agenda
Hoe helpt een ouder bij het leren plannen? Allereerst is het handig een overzichtelijke agenda met genoeg ruimte te kopen.
Daarna is het nodig overzicht te houden. Dat kan door te werken met kleuren. Een leerling die op woensdag een Duitse SO heeft, noteert dat huiswerk met blauw bij die dag. Met een groene pen schrijft hij dat huiswerk óók bij de dinsdag of – als het veel werk is – bij de maandag en dinsdag. Is het huiswerk geleerd of gemaakt, dan wordt het met een markeerstift afgestreept.
Ten slotte is het handig om bij grote opdrachten, zoals werkstukken en verslagen, een paar weken van te voren een herinnering te noteren. De opdracht die half mei moet worden ingeleverd, staat dan bijvoorbeeld ook half april en begin mei ingepland.


De auteur is vader van zes kinderen en werkzaam op het Wartburg College.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

Terdege | 92 Pagina's

Help! Huiswerk...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

Terdege | 92 Pagina's