Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verlangen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlangen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Johannes, de oude apostel, is verbannen naar Patmos. Verbannen onder de regering van keizer Domitianus. Johannes moest zijn mond houden, uitgeschakeld worden. Hij mocht niet langer een steunpilaar zijn in Gods kerk. Gods werk moest tenietgedaan worden.

En toch de vijand heeft het wel ten kwade gedacht, maar God heeft het ten goede gedacht. Daar op dat eenzame eiland gaat God Zijn knecht opzoeken en tonen de dingen die haast geschieden zullen. Hij gaat tonen de gang van de geschiedenis. Waar het op uit zal lopen. Het zal gaan door verdrukkingen, maar het einde zal zalig zijn. Johannes mag het optekenen tot troost van Gods strijdende kerk op aarde.
“En de Geest en de bruid zeggen: Kom.” Ons wordt in Openbaring 22 getekend het verlangen van Gods gemeente naar de volle verheerlijking van Christus. En dan staat er eerst de Geest en dan wordt hier bedoeld de geest van Christus, die Christus wat zijn werking betreft heeft verworven in de weg van Zijn lijden en sterven.
Van de Geest van Christus heeft de Heere Jezus gezegd, wat hij in het bijzonder doet. Hij is niet alleen de Geest die overtuigt en overbuigt, de geest van het oordeel en van de uitbranding. Maar ook de Geest Die Christus verheerlijkt in zondaarsharten.
Die zal mij verheerlijken. Hij zal het u verkondigen, zo heeft Christus gezegd. Op de Pinksterdag werden er drieduizend toegebracht. De eerstelingen van de volle oogst, want Johannes mag zien een schare, die niemand tellen kon, uit alle geslachten, talen, volken natiën en tongen. Dat is nu het werk van de Geest, om verloren zondaren te breng aan de voeten van de Zaligmaker.
En de Geest, dat is de Geest van Christus, die zegt: Kom. De Heilige Geest, de Geest van Christus, ziet uit naar de dag dat Christus in heerlijkheid zal verschijnen. Als wij denken aan het werk van de Vader - waar in het bijzonder aan de Vader het werk van de schepping wordt toegeschreven - heeft de Vader kunnen zeggen: het is volbracht.
Christus heeft op het kruis van Golgotha uitgeroepen: het is volbracht. En nu verlangt de Geest er ook naar, om te kunnen zeggen: Het werk is af. Dan kan de Geest niet meer word tegengestaan, uitgeblust, bedroefd worden. Dan zal de Geest ook volmaakt verheerlijkt worden. En de Geest en de bruid zeggen: Kom.
Het gaat om de glorie van de Koning, het welbehagen van de Vader en de triomf. Van de Geest. Het is als een echo, op het woord van Jezus: Zie ik kom haastiglijk.
Bij een bruid hoort een bruidegom. De bruid, dat zijn de gegevenen des Vaders, die in de tijd wedergeboren worden tot een levende hoop, aangeraakt door Gods Geest.
Als er liefde is verlangen we naar de trouwdag. Hier wordt de adventsgemeente van de nieuwe dag in haar verwachting getekend. De bruid roept om de komst van Jezus Christus, de hemelse Bruidegom.
De apostel Paulus wijst erop dat zij die de Geest hebben als eerstelingen met de schepping mee zuchten, naar hun verlossing en naar Jezus heerlijkheid en koninkrijk. Eigenlijk zegt hier de bruid: o, Bruidegom laat de trouwdag, Uw wederkomst op de wolken des hemels, mogen aanbreken.
Dan zal U alle heerlijkheid, eer en dankzegging ontvangen tot in alle eeuwigheid. Ontbonden en met Christus te zijn. Dan is de dag van de hemelse bruiloft. De Geest en de bruid roepen om de wederkomst van Christus. Hoe is dit in ons leven?

Ds. J. van Rijswijk,
Wijk en Aalburg

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 2016

Terdege | 84 Pagina's

Verlangen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 2016

Terdege | 84 Pagina's