Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Hoe kort mag mijn rokje zijn?” (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Hoe kort mag mijn rokje zijn?” (slot)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige keer zijn we geëindigd met de vraag: waarom heeft de Heere na de zondeval Adam en Eva kleren gegeven? Ze hadden immers al van vijgenbladeren zelf kleding gemaakt om hun naaktheid te bedekken. Het is best wel opvallend dat de Heere dat doet.

Je kunt je immers terecht afvragen wat zit er nu voor verschil tussen schorten van vijgenbladeren of rokken van dierenvellen. Ze hebben allebei toch dezelfde functie? Ik denk dat je uit dit handelen van de Heere een aantal geestelijke lessen mag leren. In de eerste plaats dat God duidelijk aan Adam en Eva laat zien, dat de bedekking die zij gekozen hebben voor Hem niet kan bestaan. Zij hebben zelf gezocht naar een manier om hun naaktheid te verbergen.
Zo moeten wij leren dat onze oplossingen om de zonden en de gevolgen van de zonden op onze eigen manier op te lossen voor de Heere nooit kan bestaan. En dat brengt ons gelijk bij een tweede les. De Heere laat zien dat Hij Zelf voor een duurzame oplossing zal zorgen. Die vijgenbladeren zijn binnen de kortste keren verwelkt. In aansluiting op wat Hij beloofd heeft, de komst van Zijn Zoon, laat Hij nu zien hoe dat zal gaan. Er sterven dieren om voor die kleding te kunnen maken. Zo zal Zijn Zoon ook sterven om voor de zonden te betalen en de schuld te bedekken. Zie je de parallel? Wat gaat er dan een prediking uit van je kleding. De kleren van Adam en Eva vloeien voort uit de moederbelofte. Zo zal het het bloed van Christus kosten om zondaren te bekleden met Zijn bedekkende gerechtigheid. Je mag de lijn nog even verder trekken. De Heere Jezus moest naakt aan het kruis, om kleding te verwerven.
In de derde plaats mag je hier duidelijk zien Gods vaderlijke zorg voor Zijn kinderen. Ondanks hun zonden, ondanks hun opstand tegen Hem, komt de Heere met liefdevolle ontferming tot hen en geeft hen kleding die bestand is tegen het leven in de wereld die nu door de zonden is aangetast. Koude en hitte zullen er nu komen, doornen en distels zullen er gaan groeien. De bekende Schriftuitlegger Matthew Henry wijst er ons vervolgens op dat deze kleding eenvoudig en sober is geweest. De Heere gaf hen geen purperen mantels met allerlei versiering er op. Wat een wijze les van deze oudvader.
Wanneer we zo met elkaar over die vraag hebben nagedacht zou je als korte conclusie mogen zeggen: Enerzijds is kleding er om dat we gezondigd hebben. Het is een bedekking voor onze naaktheid, die we vanwege de zonden als schaamte zijn gaan ervaren. De eenheid tussen God en de mensen, maar ook tussen man en vrouw is er door gebroken. Zo bepaalt kleding ons elke dag bij onze zonden en schuld voor God.
Anderzijds hebben we gezien dat de Heere kleding verbonden heeft aan Zijn belofte van de Zaligmaker Die komen zal. Dat is Zijn onverdiende genade. Wanneer je nu kleding gaat kopen of ’s ochtends voor je garderobekast staat denk dan eens aan de zondeval en het kruis. Zie dan je opstand tegen God en denk dan eens aan wat het de Heere Jezus gekost heeft om ook kleding voor jou te verwerven. Wat zal dat je helpen bij de vraag: Hoe mag ik mij kleden? Hoe kort mag mijn rokje zijn? Kleed ik mij om op te vallen en de aandacht op mij te vestigen? Als je ziet op zondeval en kruis, dan zal je kleding bescheiden en eenvoudig zijn. Dan verlang je ook door je kleding de Heere te dienen. Zijn dan eenvoud en eerbaarheid niet prachtige vruchten waaraan christenjongeren te herkennen zijn? Zijn ze er ook in jouw leven?

Ds. A.A. Egas, Nieuwkoop

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 2016

Terdege | 84 Pagina's

“Hoe kort mag mijn rokje zijn?” (slot)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 augustus 2016

Terdege | 84 Pagina's