Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ananías en Saffira: een Goddelijk oordeel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ananías en Saffira: een Goddelijk oordeel

Week 2

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En zij viel terstond neder voor zijn voeten, en gaf de geest. En de jongelingen (...) vonden haar dood, en droegen haar uit, en begroeven haar bij haar man. Handelingen 5 vers 10

Ananías komt bij het huis van de discipelen. We lezen geen woord meer dat over zijn lippen komt. Waarom niet? Er was geen plaats meer voor Ananiás op aarde. Wat de man in de wijngaard over zijn vijgenboom dacht („Waarom beslaat gij onnuttelijk de aarde?”) werd bij hem werkelijkheid. Geen rol meer, geen bekering meer mogelijk. Denk daar eens over na. Dat houdt wat in!
Petrus vertelt Ananías meteen wat zijn zonden zijn. Satan heeft zijn hart vervuld. Niet maar een beetje ingenomen, maar vervúld! Over de zonden zelf schreef dr. Lightfoot iets wonderlijks. Hij zegt (volgens M. Henry): „De Heilige Geest liegen, betekent, als je de grondtaal leest: ‘beliegen’, en duidt op een tweevoud. In de eerste plaats (be)liegt hij de Heilige Geest in zichzelf.” En dan verklaart hij dat Ananiás mogelijk een Evangeliedienaar is geweest, en door deze daad de gave heeft verloochend. Hij vervolgt: „En in de tweede plaats (be)liegt hij de apostelen.”
Dan verklaart hij dat hij met zijn daad een verkeerde voorstelling gaf van de Heilige Geest. Hij (be)liegt of belastert de Heilige Geest, omdat hij zijn eigen bedenksel voor een ingeving van de Heilige Geest doet doorgaan. De Heere geeft geen ogenblik meer genadetijd: „En Ananías, deze woorden horende, viel neder en gaf de geest.”
Ook Saffira komt in het huis waar Petrus is. Hij vraagt of ze echt voor een bepaald bedrag verkocht hebben. Saffira beaamt het en begaat dezelfde zonde als haar man. Petrus legt haar hart bloot. „Wat is het dat gij onder u hebt overeengestemd te verzoeken de Geest des Heeren?” Ze hebben God de Heilige Geest verzocht in hun gedachten, woorden en daden.
Gods oordeel treft haar op dezelfde wijze. De mannen net Ananiás hebben begraven, moeten nog eens die gang naar het graf maken. Een aangrijpende gedachte voor ons. Man en vrouw in hetzelfde oordeel. Gelukkig zijn we als gelden mag: „Een drievoudig snoer wordt niet haast gebroken.” Zullen we proberen om als man en vrouw de Heere te zoeken. Samen? Elkaar daarvoor gekregen te hebben van de Heere.


Vragen
1. Ouders, wat is uw taak als man en vrouw voor elkaar? Wat zegt het trouwformulier?
2. Jongens en meisjes, is deze straf niet veel te ‘hard’?
3. Praktische opdracht: Stelling: Liegen en beliegen zijn twee verschillende dingen.
4. Voor de kleintjes in het gezin: Waarom moesten Ananiás en Saffira sterven?


J. Kriekaard, godsdienstdocent

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 september 2016

Terdege | 108 Pagina's

Ananías en Saffira: een Goddelijk oordeel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 september 2016

Terdege | 108 Pagina's