Bekijk het origineel

Al jong in de garage aan het sleutelen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Al jong in de garage aan het sleutelen

7 minuten leestijd

Autos kennen voor hen weinig geheimen. Gedrieën runnen de broers Arie (54), Arjen (44) en Jacob (38) autobedrijf B. van den Belt in IJsselmuiden.

Als iemand uit IJsselmuiden moest worden aangeduid, dan ging dat in huize Van den Belt vaak op een speciale manier. „Wanneer we het bijvoorbeeld over een Jan hadden, zeiden we erbij: ‘Die met die groene Toyota Starlet.’ Dan wisten anderen wie je bedoelde”, vertelt Jacob van den Belt in de kantine van het autobedrijf in IJsselmuiden.
Zo vader, zo zoons. De opa en de vader van Arie, Arjen en Jacob verdienden hun brood met brandstofverkoop en autoreparatie. Arjen: „Opa handelde in kolen, turf, takkenbossen en petroleum. Hij ging met paard en wagen op pad.”
„Vader werd monteur. Hij werkte bij een grasdrogerij aan het onderhoud van tractoren en machines in de Noordoostpolder. Later nam hij het bedrijf van zijn vader over en startte hij een eigen autobedrijf in IJsselmuiden, met een tankstation. Twee van onze ooms gingen brandstof verkopen in Friesland. Hun zoons hebben daar nu een brandstoffenhandel met zo’n dertig pompstations.”

Brommer
Aan auto’s en brommers sleutelen zit Arie, Arjen en Jacob in het bloed. „De werkplaats was onze speeltuin”, zegt Jacob.
Arie: „Op m’n twaalfde hielp ik al mee in de garage. Dat begon met rommel opruimen en gereedschap opbergen. Vervolgens kwamen de technische klussen. Zoals een uitlaat onder een Volkswagen Kever bouwen of een autoband repareren. Als ik een auto had gespoten en het zag er netjes uit, dan gaf me dat een tevreden gevoel.”
Arjen: „Je rolde als vanzelf in het werk in de autogarage. Er was altijd wat te doen. Techniek, auto’s en brommers hebben me altijd geboeid. We scheurden rond met brommers.”
Arie: „We voerden de brommers op en dan werden we weer gepakt door de politie. Ik had een Kreidler en spoot die elk halfjaar in een andere kleur.”
Arjen: „Ik was een jaar of vijftien, toen ik voor zo’n 100 gulden een sloopauto kocht. Vervolgens knapte ik de auto op, zodat die de weg weer op kon. Ik verkocht hem voor ongeveer 800 gulden. Het ging niet altijd goed tijdens ons geklus. Als jongen laste ik de bodem van een auto. Daarbij raakte ik de benzineleiding. De boel vloog in brand. Mijn oudere broer Willem wist de brand te blussen. Vanaf mijn zestiende trad ik in dienst bij vader. Leren is niets voor mij, al heb ik wel mijn monteursdiploma’s.”

Ernstig ongeval
Bij het familiebedrijf, genoemd naar vader B. (Berend) van den Belt, werken zo’n vijftien mensen, van wie sommigen parttime. De onderneming in IJsselmuiden doet in autohandel, schadeherstel, reparatie en apk en heeft een pompstation. Arie, Arjen en Jacob zwaaien de scepter in het bedrijf. Hun broer Gerrit verleent geregeld hand- en spandiensten.
Het driemanschap heeft de taken verdeeld. Arjen heeft de in- en verkoop en de reparatie onder zijn hoede. Jacob regelt schadeherstel en inbouw van apparatuur (zoals een navigatiesysteem) en is verantwoordelijk voor het pompstation.
Arie doet de planning, administratie en financiën. Hij kreeg op 21-jarige leeftijd een ernstig ongeval tijdens het zwemmen en liep een hoge dwarslaesie op. Sindsdien zit hij in een rolstoel. In het bedrijf is een speciale lift voor hem gemaakt. Arie heeft een aangepaste Mercedes-bus. Met de ene arm stuurt hij, met de andere geeft hij gas en remt hij. „Na het ongeval heb ik boekhouddiploma’s gehaald. Je bekijkt hoe je met je beperkingen toch nog nuttig bezig kunt zijn. Ik denk dat ik sinds het ongeval meer gefocust ben op mijn werk. Misschien ook om problemen te vergeten of te verwerken. Ik weet niet goed hoe ik dat moet verwoorden.”

Samen sterk
Arjen en Jacob sleutelen zelf ook aan auto’s. Arjen: „Ik draag alleen ’s zondags een pak met stropdas.” Hij laat zijn handen zien; die zitten onder de olie- en vetvlekken. „Soms komt een vertegenwoordiger de werkplaats in en vraagt hij mij waar de directeur is. Dan blijkt dat hij mij moet hebben. Het is denk ik een Van den Belt-trekje om je niet boven anderen te verheffen.”
Drie broers aan de leiding, hoe pakt dat uit? Arie: „Samen staan we sterk. Maar we bemoeien ons niet al te veel met elkaars werkterreinen. Anders kun je betweterig worden.”
Arjen: „Als Arie een nieuw administratiesysteem wil, is dat zijn pakkie-an. Al kunnen we wel even overleggen.”
Jacob: „We houden van korte lijntjes en besteden nauwelijks tijd aan het opstellen van een bedrijfsplan.”
Arie: „Ieder heeft z’n specialiteit. Arjen kan bij wijze van spreken aan een vreemd geluidje van een automotor horen of een reparatie 300 of 1000 euro gaat kosten. Dat is erg handig bij de handel in auto’s.”

Lampje
Niet alleen op de werkvloer, ook op verjaardagen zijn autozaken vaak onderwerp van gesprek. Jacob: „Familie en vrienden vragen bijvoorbeeld: ‘Wat is dat voor een auto die jullie nu op jullie terrein hebben staan?’”
Arjen: „Met mijn vrouw praat ik thuis vrijwel nooit over het werk.” Arie: „Ik vind het ook mooi om met bijvoorbeeld mijn ouders over kerk en politiek te praten.” Arjen: „Mijn broers en ik beginnen op een verjaardag zelf meestal niet over auto’s, maar het gesprek komt er toch vaak op.” Arie: „Mensen vragen je waarom een bepaald lampje in hun auto gaat knipperen.”
Gecharmeerd zijn ze met name van het automerk BMW. „Sportieve auto”, zegt Arjen. Arie glimlacht. „Het geluid van een 6 cilinder-motor van een BMW is bijzonder.”

Geen eendagsvlieg
De drie broers, afkomstig uit een gezin van negen kinderen, wonen op steenworp afstand van het autobedrijf. Net als hun vader (84) en moeder (79). De Van den Belts behoren tot de reformatorische kring. Het bedrijf, waaronder het pompstation, is op zondag gesloten. Jacob: „We hebben met de brandstofleverancier duidelijke afspraken gemaakt over onze openingstijden en de levering van brandstof.”
De economische crisis, die de voorbije jaren ook menig autobedrijf parten speelde, had op het IJsselmuidense bedrijf geen vat, zeggen de broers. Arjen: „Wij zijn geen eendagsvlieg, dat scheelt.” Arie: „Ons bedrijf werkt voor het overgrote deel met tweedehandsauto’s. We hebben een universele garage, dus zijn niet gebonden aan één automerk. Juist in crisistijd probeerden we ook oudere auto’s aan de praat te houden. Onze intentie is niet om sterk te groeien of de grootste te zijn. Wij hebben van ons bedrijf nooit een paleis willen maken, met een luxe showroom. Bovendien willen we geld eerst verdiend hebben, voordat we dat uitgeven.”

Snel
De elektrische en de zelfrijdende auto staan in de belangstelling, steeds meer elektronica doet zijn intrede. Arjen: „Internet heeft ons werk veranderd. Als mensen naar IJsselmuiden komen om een auto te kopen, bijvoorbeeld vanuit Zeeland, hebben ze doorgaans via internet het voertuig al bekeken. Meer dan de helft van de kopers komt tegenwoordig van buiten de regio IJsselmuiden. We merken dat er meer druk op de ketel zit. Mensen willen dat de reparatie van hun auto snel wordt uitgevoerd.”
Arie: „We willen de ontwikkelingen bijhouden. Daarom hebben we ons met bijna 400 collega-garagebedrijven verenigd rond leverancier Bosch. Die geeft allerlei trainingen op autogebied. Ook de automatisering van de boekhouding gaat steeds verder; denk aan digitale facturen.”
De drie broers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Arjen: „Technische mensen blijven altijd nodig.”

Volgende keer: drie journalisten uit één familie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 september 2016

Terdege | 108 Pagina's

Al jong in de garage aan het sleutelen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 september 2016

Terdege | 108 Pagina's

PDF Bekijken