Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

News2Learn - mediawijsheid op school én thuis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

News2Learn - mediawijsheid op school én thuis

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een goede zaak als school en ouders eensgezind zijn in de opvoeding rondom mediagebruik. Ouders krijgen van diverse zijden adviezen aangereikt voor de mediaopvoeding. Wat wordt er ondertussen op de christelijke basisschool aan media-opvoeding gedaan? News2Learn is een eigentijdse leerlijn voor begrijpend lezen en mediawijsheid in één.

Tot voor kort was er nauwelijks bruikbaar onderwijsmateriaal voor het geven van lessen rondom mediawijsheid. Sommige scholen hebben wel een aantal lessenseries samengesteld, maar een goede methode was er niet.
Op scholen is mediawijsheid geen vak dat standaard op het rooster staat. Gelukkig zijn de meeste onderwijsgevenden het erover eens dat dit thema echt aandacht moet krijgen in de lessen, maar scholen zijn daar niet een-twee-drie klaar voor. Er is wel bruikbaar materiaal dat op seculiere scholen gebruikt wordt, maar dat is in veel gevallen niet geschikt voor een christelijke school.
De methode News2Learn wil antwoorden op de vraag van christelijke scholen om verantwoord materiaal. Het gaat daarbij om het aanleren van de vaardigheden die bij het basisvak begrijpend lezen horen. Door deze vaardigheden moreel in te kleuren en ook toe te passen bij luisteren en kijken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan mediabesef en mediawijsheid.

De methodemakers noemen zowel begrijpend lezen als mediawijsheid een zeer belangrijke vaardigheid voor nu. De vaardigheden die de kinderen leren, kunnen zij ook toepassen bij andere vakken. Allerlei soorten teksten en mediafragmenten worden aangeboden, met afwisselende onderwerpen, diverse genres en op verschillende niveaus. Vaak zijn deze aan het nieuws gekoppeld. Er wordt gebruik gemaakt van actuele, aansprekende onderwerpen; voor de teksten zorgt de Erdee Media Groep.
Ook de lessen mediawijsheid zijn actueel en herkenbaar en maken de kinderen vertrouwd met onderwerpen als wegwijs op het web, woord- en/of beeldcultuur, sociaal op sociale media, online communicatie, sexting, grooming, enzovoort. De lessen zetten aan tot nadenken over het eigen mediagedrag. Daarbij worden vragen gesteld vanuit christelijke waarden en normen. ‘Mag alles wat kan en wat doe jij?’ Deze lessen worden ontwikkeld in samenwerking met het lectoraat Nieuwe Media van Driestar Educatief.

Qua uitgangspunten lijkt het erop dat News2Learn zich in een evenwichtig midden bevindt tussen begeleiding en mijding, confrontatie en begrenzing. De methodemakers kennen geen angst om nieuwe technieken en moderne middelen te gebruiken. De lessen worden gegeven vanaf het digibord en de leerkracht bedient de handleiding vanaf een tablet. Scholen kunnen het materiaal ook uitprinten of vanaf een laptop werken.
De wekelijkse startvraag kan beantwoord worden in de vorm van een open vraag of een meerkeuzevraag, maar ook als app, tweet of email naar de leerkracht gestuurd worden. Deze laatstgenoemde varianten zijn niet echt en werken alleen binnen de digitale omgeving van News2Learn. Kinderen leren zo in een beschermde omgeving de techniek te beoordelen.

Begeleiding en begrenzing komen tot uitdrukking in het principe van ‘convenant eyes’. Dat is een term die gebruikt wordt voor programma’s die het mogelijk maken dat een ander meekijkt met je internetgedrag. News2Learn ondersteunt dit principe en werkt daarom ook samen met de Yona Foundation, die hiervoor een app ontwikkelt (zie yona.nu).
In de medialessen wordt de leerling steeds met zichzelf en zijn mediagedrag geconfronteerd. ‘Is dat wat je doet in overeenstemming met de christelijke levensovertuiging?’ Besef dat wat je ziet, hoort en leest van invloed is op hoe je gaat denken en over hoe je geweten gevormd wordt. En andersom: het geweten stuurt de wil. Welke keuzes maak je? Wat klik je open en wat klik je weg?
Laat de bezinning op mediagebruik de vorm hebben van een doorlopend gesprek tussen ouders en kinderen, leerlingen en leerkrachten én tussen school en thuis. Diverse reformatorische scholen zijn gestart met News2Learn. Als het goed is, gaan ouders dat merken en daaraan meewerken.

K. (Korstiaan) Karels MSc.
Onderwijsadviseur bij Ds. G.H. Kerstencentrum

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 oktober 2016

Terdege | 140 Pagina's

News2Learn - mediawijsheid op school én thuis

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 oktober 2016

Terdege | 140 Pagina's