Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Doe normaal, mam”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Doe normaal, mam”

4 minuten leestijd

Maar liefst 10 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. WhatsApp heeft inmiddels de plaats ingenomen van sms-en, mailen en bellen. We appen wat af en doen dit liefst op een zo kleurrijke manier. Smileys en jongerentaal horen daar toch bij? In elk berichtje minimaal drie pictogrammen en niet vergeten om af te sluiten met een hashtag. #tijdvoorwhatsappetiquette

WhatsApp begon met een opmars onder jongeren. Zij ontdekten als eersten het voordeel van gratis berichtjes sturen. Gratis betekende ook dat je niet meer aan 160 tekens vastzat, een reeks berichtjes achter elkaar kon sturen en groepsberichtjes kon zenden.
WhatsApp had ook een grote ‘leukheidsfactor’, die jongeren aansprak. Via pictogrammen (smiley’s of emoji’s) kon je je gevoel erbij aangeven. Handig voor onzekere tieners.
Via Twitter kwam daarna de hashtag (#) in zwang. Je stuurt een berichtje en hangt hier een label aan via het ‘hekje-teken’ op je toetsenbord. Binnen onder andere Twitter en Instagram kun je via deze hashtags op onderwerp zoeken. Jongeren gebruiken nog steeds massaal WhatsApp, maar ook hun (groot)ouders zijn ingestapt.
Volgens het lectoraat Nieuwe media gebruikt 80 procent van de kerkenraadsleden en dominees WhatsApp.
Jongeren vinden het prima om met hun ouders te Appen, maar willen niet dat ze snaps sturen of hen volgen op Instagram. Steeds meer volwassenen gebruiken sociale media. Verrassend is dat velen van hen dat proberen te doen alsof ze zelf tiener zijn. Ze nemen veel van de communicatiestijl van tieners over. Ouders die zich thuis enorm druk maken om stijl en etiquette, bezondigen zich online aan stijlloos gedrag.

Tien flops
1. Allewoordenaanelkaartypenomdatspatieszolastigzijn.
2. Elke zin een nieuw appje, omdat het toch gratis is.
3. Een spraak- of videobericht over een eerder gestuurd bericht heen sturen, omdat je in het voorgaande misschien toch wat onduidelijk was.
4. Elke regel afsluiten met ... , zodat er ruimte is voor misverstanden.
5. Je berichtje opvrolijken door een reeks emoji’s, omdat het zo leuk is en iedereen het doet.
6. LOL typen en denken dat het Lots Of Love is, terwijl het Laughing Out Loud betekent. Dit geldt uiteraard ook voor andere afkortingen.
7. Appen over het appen: „Ik ben nu even met Henk aan het appen...”
8. Plotsklaps van thema veranderen.
9. Hashtags (#) gebruiken op WhatsApp of Facebook omdat ze grappig zijn. #nunogeentip.
10. Na elke zin een emoji, om aan te geven wat je écht bedoelt.

Ook het gedrag op nieuwe media laat zien dat jongeren rolmodel geworden zijn voor de oudere generaties. Het komt dichtbij: wij als volwassenen willen graag hetzelfde doen als onze tieners. Is dit een uiting van het gevoel dat de ontwikkelingen zo snel gaan, dat je gauw de boot mist? Is er de angst om voor ouderwets versleten te worden? Of is het een uiting van innerlijke leegte, waardoor volwassenen geen voorbeeld kunnen zijn, maar juist voorbeelden zoeken?

Nieuwe media kunnen toegevoegde waarde hebben. Tien tips die volwassenen in staat stellen om voorbeeldgedrag te laten zien:
1. App your age. Kies de taal die bij je leeftijd hoort.
2. Gebruik emoji’s niet als versiering. Vermijd smiley’s die verwarrend kunnen werken.
3. Kies andere woorden als je het gevoel hebt dat je met een emoji moet uitleggen wat je bedoelt.
4. Stuur alleen afgeronde berichten.
5. Reageer niet in een groep omdat anderen ook reageren.
6. Gebruik een WhatsApp-groep of profielpagina niet om één op één te communiceren.
7. Zet alleen hashtags als je een boodschap voor elke internetgebruiker hebt. Kies met de ‘tag’ een of twee trefwoorden die je bericht interessant maken voor anderen.
8. Gebruik een groep alleen waar deze voor bedoeld is.
9. Doorkruis een gespreksonderwerp niet met een compleet nieuw thema.
10. Gebruik nieuwe media authentiek vanuit je identiteit als christen. „Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.” (1 Kor. 10:31)

Sjaak Jacobse
jeugdwerkadviseur bij Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 2016

Terdege | 124 Pagina's

„Doe normaal, mam”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 2016

Terdege | 124 Pagina's

PDF Bekijken