Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sexting is onuitwisbaar (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sexting is onuitwisbaar (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vorige keer dacht ik met jullie na over het verschijnsel sexting. Je zou zeggen dat deze zondige ontwikkeling echt bij deze tijd hoort, gelet op onze smartphone, Instagram etcetera. Toch is dat niet zo.

Seksuele verwording komt in heel de Bijbel aan de orde. Het is daarin een van de meest verbreide zonden. Er is vandaag dan ook niets nieuws onder de zon.
Wat is het probleem? We kunnen niet goed omgaan met de gaven van de Heere. We mogen toch ook in ons lichaam de wijze en kundige hand van de Schepper opmerken, hoewel het door de zonden is aangetast.
Maar wat doen we met dat mooie lichaam? We pronken ermee en doen er alles aan om het te perfectioneren. Dat willen we dan ook aan iedereen laten zien. Je zoekt naar uitdagende kleding, die je vormen zo accentueert dat ze de aandacht trekken.

Onlangs las ik de geschiedenis van Bathseba, in verband met Psalm 51. Terecht valt alle nadruk op David. Hij keek met zondige blikken naar haar, hij liet haar roepen, hij had gemeenschap met haar, terwijl hij gehuwd was. En hij liet Uria vermoorden.
Maar wat was de rol van Bathseba? Zij kon weten dat ze naakt gezien kon worden vanaf de huizen die hoger lagen. Waarom schermde ze zich niet af voor nieuwsgierige blikken? Ze wist dat ze een mooie vrouw was...
In een Duits commentaar las ik deze zin: „Bathseba läszt sich sehen wie sie nicht soll, und David sieht wie er nicht soll.” We weten allemaal wat er uit dit zien is voortgekomen. Diepe ellende en verschrikkelijke narigheid.

Dit laat duidelijk het grote gevaar van sexting zien. De ene zonde roept de andere op. En als de Heere niet ingrijpt, is het einde de dood. Maar wat is het wonder? God wijst David aan als de grote schuldenaar: „Gij zijt die man.” Het zwaard zou van zijn huis niet wijken, en dat heeft David geweten. Denk alleen maar aan de opstand van zijn zoon Absalom. Ook Bathseba heeft de pijnlijke gevolgen van de zonden ervaren. Haar kindje sterft na zeven dagen. God ziet de zonden niet door de vingers. Hij is de Rechtvaardige. Hij grijpt in en straft.
Toch is Hij ook genadig. Hij neemt de zonden van David weg. Hij straft wel, maar naar onze zonden niet! God is groot van genade en gaarne vergevende.
Ten slotte zien we in deze geschiedenis nog een heerlijk wonder. In het geslachtsregister van de Heere Jezus in Mattheüs staat als zijn moeder... „de huisvrouw van Uria”. De Zaligmaker schaamt Zich niet een zoon te zijn van een zondige vrouw. Als we even teruglezen, zien we zelfs de naam van Rachab de hoer. De Heere Jezus wil de Zaligmaker zijn van zondaren, ook van hen die op het gebied van seksualiteit helemaal zijn uitgegleden.

De titel is: ‘Sexting is onuitwisbaar’. Wat via social media eenmaal te zien is, is niet meer uit te wissen. Dat geldt echter niet bij de Heere. Hij wist de zonden uit. Hij werpt de ongerechtigheden in een zee van eeuwige vergetelheid.
Ben jij gevallen in de strik van de duivel? Heb je ook weleens foto’s gepost die uitdagend en verleidelijk waren? Ben je er misschien door in de problemen gekomen en word je er wanhopig van? Zie dan op deze Heere, Die vol van genade is en geen zondaar die tot Hem komt wegstuurt. Sexting is in de wereld onuitwisbaar, maar het bloed van Christus wist deze zonden voor eeuwig af. Geloof je dat?

Ds. A.A. Egas, Nieuwkoop

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 april 2017

Terdege | 92 Pagina's

Sexting is onuitwisbaar (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 april 2017

Terdege | 92 Pagina's