Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed voor de koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed voor de koning

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdens een intrededienst verzekert de pas bevestigde predikant de vertegenwoordiger van de burgerlijke overheid wel eens van de voorbede voor die overheid. Een Bijbelse zaak! Maar soms krijg ik wel de indruk dat dit gebed onder ons wat dreigt te doven.

Wie bij Paulus in de leer gaat, komt erachter dat het een zaak van groot belang betreft. Zo legt hij het zelf in elk geval wel bij Timótheüs neer. In zijn eerste brief aan hem. Een brief waarin Paulus onder andere uitlegt „hoe men in het huis Gods moet verkeren” (3:15). Om de orde en de rust in de gemeente van Efeze te bevorderen.

Je zou kunnen zeggen (dat hebben sommigen ook gedaan) dat Paulus een soort ‘kerkorde’ overlegt. En daarbij legt hij met name bij drie zaken de vinger: het belang van het gebed, het belang van goede onderlinge verhoudingen en het belang van bekwame opzieners over de kudde.

Maar als eerste wijst de apostel dus op het gebed. Laat de kerk een huis van gebed zijn. „Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen; voor de koning, en allen die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.” (1 Tim. 2:1-2)

Dit gaat, als het over de orde in de gemeente Gods gaat, wat Paulus betreft „voor alle dingen”. De gemeente is in zijn ogen niet een huis waarbinnen men vooral alle aandacht bij zichzelf heeft, maar een huis met open vensters naar de wereld rondom. En als het over die wereld gaat: reken maar dat de gemeente van Efeze heel wat in die wereld gewaar werd wat haar alarmeerde. Het betreft een stad én een tijd die in onrust en ongerechtigheid niet veel voor onze plaats en tijd van leven onderdoen.

De gemeente in die heidense omgeving zal evenwel niet gekenmerkt worden door afkerigheid van de samenleving, vorst en volk, maar door een hartelijke betrokkenheid. Betrokkenheid die zich uit in bewogenheid. En daarmee in hartelijk, doorleefd gebed. Dat is toch iets meer dan een aandachtspunt op het briefje van de voorganger, dat met een vaste regelmaat vermeld wordt. Een eenregelige herinnering om de vorst en zijn huis, om de overheid niet te vergeten. Wat kennelijk voor mogelijk wordt gehouden...

Bespiegelingen over onze overheid zijn er genoeg. Klachten vermoedelijk ook. Maar gebeden? In de ‘kerkorde’ voor de gemeente van Efeze – maar zeker breder toegepast en toepasbaar – staan ze op één! Voor alle dingen! Dus niet enkel in de week van, voor of na Koningsdag... En ook niet alleen voor onze eigen politieke voormannen. Hoezeer zij onze gebeden ook nodig hebben!

Paulus zet het vizier van het gebed scherp op „alle mensen”. Een biddend hart is een ruim hart. En deze gebeden zijn als de kurken waar het volk op drijft. Gebeden in het huis van gebed. Die werden meegedragen en verder gedragen in de binnenkamers.

Overigens staan de gemeenten van het Nieuwe Testament daarmee in een lange traditie. De traditie van de profeten. Jeremia schrijft in een brief (29:7) aan de Joden in Babel: „En zoekt de vrede der stad, waarhenen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot de HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben.” De traditie van de aartsvaders. Als we denken aan Abraham, die biddend het pleit voert voor Sodom. Hij volhardde met zijn voorbede tot aan de uiterste grens. Zo ziet Paulus de gemeente. Dan is, Bijbels gesproken, (kerk)orde op zaken stellen geboden.

ds. P.C. Hoek, Sommelsdijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 april 2017

Terdege | 108 Pagina's

Gebed voor de koning

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 april 2017

Terdege | 108 Pagina's