Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe moet ik Bijbellezen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe moet ik Bijbellezen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit een recent onderzoek onder reformatorische jongerenorganisaties bleek dat bij jonge mensen Bijbelstudieconferenties bijzonder geliefd zijn. „Jongeren komen echt voor het Woord van God en de onderlinge ontmoeting”, zo vertelde een jeugdwerkadviseur. Dit lezend kwam er een gevoel van dankbaarheid in mij op. Wat een zegen dat het hart van jonge mensen uitgaat naar het Woord. Dan is er nog verwachting voor de Kerk.
Maar nu is het niet alleen van belang om zo’n Bijbelstudieconferentie te bezoeken, maar het gaat om de dagelijkse omgang met Gods Woord. Het is de aansporing van de Zaligmaker, Die gezegd heeft: „Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.” Alleen door het Woord mag jij de Heere leren kennen. Het is de Heere Jezus Zelf Die als die grote Profeet en Leraar steeds de Schriften heeft geopend.
Wat is nu van belang bij je dagelijks Bijbelstudie? In de eerste plaats het gebed. Bid de Heere om de leiding van de Heilige Geest. Erken voor de Heere dat je verstand verduisterd is. Belijd met de Moorman toen hem gevraagd werd of hij verstond wat hij las: „Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht.”In de Kanttekeningen staat: „Namelijk om alles te begrijpen wat ik lees. Want hoewel het Woord Gods duidelijk en helder genoeg is, om van een ieder door de genade des Heiligen Geestes begrepen te worden, zo zijn er nochtans enige plaatsen moeilijk om te begrijpen, waartoe verklaring en uitlegging noodzakelijk is. Waarom God naast het lezen des Woords ook de prediking en uitlegging ervan heeft ingesteld.” Laat je Bijbelstudie dan ook altijd beginnen met het gebed om de verlichting door de Heilige Geest.
Een tweede punt dat ik je wil meegeven bij het bestuderen van Gods Woord is, dat je er de tijd voor moet nemen. Tijd om de gelezen woorden te overdenken. Het luisteren naar de stem van de Heere vraagt aandacht van je. Een stil zijn voor Hem en luisteren naar wat Hij te zeggen heeft tot jou. Dat is heel moeilijk in deze jachtige tijd, dat weet ik. Zet daarom je mobiel op stil. De Heere Jezus Zelf zocht vaak de stilte van de nacht om te bidden. Om te spreken met Zijn Vader. Zou je dan niet per dag een halfuur nemen om te lezen in het Woord van de Heere en te vragen wat Hij in dat gedeelte tot jou te zeggen heeft?
Ga niet kriskras lezen in Gods Woord. Maar lees een Bijbelboek in zijn geheel. Zodat je ook de lijn en de boodschap erin mag ontdekken. Zo zul je ook onbekende delen van de Bijbel lezen en tot je verrassing merken dat ze zo veel te zeggen hebben. Het kan helpen om hardop uit de Bijbel te lezen. Je leest daardoor geconcentreerder en je hoort tegelijk wat je leest. Ik zou je ook aanraden om niet een te groot gedeelte te lezen. Neem enkele verzen en herlees het gedeelte. Probeer het in je eigen woorden te herhalen. Wat staat er precies? Gebruik daarbij de Kanttekeningen en de Bijbel met uitleg. Dat zijn hulpmiddelen die de Heere ons nog gegeven heeft om Gods Woord te mogen begrijpen.
Een volgende keer hoop ik verder met jullie na te denken over het onderzoeken van Gods Woord. Nu wens en bid ik je van harte toe, dat ook voor jou bij het lezen van Gods Woord gaat gelden: „Uw Woord kan mij, ofschoon ik alles miss’, door zijnen smaak, én hart én zinnen strelen.”

Ds. A.A. Egas, Nieuwkoop

Reacties en vragen: jouwvragen@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 mei 2017

Terdege | 100 Pagina's

Hoe moet ik Bijbellezen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 mei 2017

Terdege | 100 Pagina's