Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Anna, een profetes

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Anna, een profetes

Week 1

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Deze heeft insgelijks de Heere beleden.” (Lukas 2:38)

Het slot van het kerstevangelie spreekt van Simeon en Anna. Ze horen erbij en ze horen bij elkaar voor ons besef. Twee oude mensen op het tempelplein van Jeruzalem, waar Jozef en Maria het Kind Jezus naar de gewoonte van de wet kwamen voorstellen. Oude mensen. Het is nog maar de vraag of dat van Simeon gold. Van Anna is het duidelijk. Maar ook verder is er een groot verschil tussen die twee.

Van Simeon weten we bijna niets. Hij was „een mens te Jeruzalem” en de Heilige Geest leidde hem op die bewuste dag naar de tempel, waar hij Jezus ontmoette en in Hem de zaligheid zag, die God ook voor hem bereid had.

Van Anna wordt zo ongeveer haar hele doopceel gelicht. We horen haar afkomst: uit de stam van Aser. Die naam betekent: geluk. Maar uit de geschiedenis van die stam horen we meer over aards geluk dan over het geluk van Psalm 32 en 146, psalmen waarin dat woord ”aser” bezongen wordt: het geluk van de mens wiens zonden vergeven zijn en die de God van Jakob tot zijn hulp heeft. Nu Anna heeft niet veel aards geluk gehad. Ze is als meisje getrouwd, maar na zeven jaar stierf haar man en bleef zij kinderloos achter. Nu is ze 84 jaar, tenminste, we kunnen ook lezen dat ze 84 jaar weduwe was. In ieder geval, ze is stokoud en eenzaam. Maar haar naam zegt dat ze leeft van genade: Anna betekent immers ”genade”.

Maar het grootste verschil tussen die twee is dit. Van Simeon horen we een hele lofzang en een profetie waarin de schaduw van het kruis valt over het kerstevangelie. Van Anna, die nota bene een profetes was, lezen we geen woord. Ja, ze heeft ingestemd met de woorden van Simeon. Ze heeft amen gezegd. En toen is ze het aan anderen gaan vertellen die met haar uitzagen naar verlossing. Dat heeft deze profetes met Kerst geleerd: amen zeggen en dat doorgeven. Dat is nog altijd Kerst: belijden dat er een Zaligmaker is en anderen vertellen dat Hij arm werd om zondaren rijk te maken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 december 2017

Terdege | 194 Pagina's

Anna, een profetes

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 december 2017

Terdege | 194 Pagina's