Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een veranderde Petrus (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een veranderde Petrus (II)

week 2

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Petrus dan werd in de gevangenis bewaard; maar van de gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan.”(Handelingen 12:5-6a)

Is dat dezelfde Petrus? Opnieuw stellen we die vraag, nu bij het lezen van Handelingen 12. In de Evangeliën lezen we tot tweemaal toe hoe Jezus hem vermaant vanwege zijn vreesachtigheid en kleingeloof. De ene keer zegt Jezus dat tegen de discipelen, met inbegrip van Petrus. De andere keer richt de Meester Zich tot Petrus apart (Marcus 4:40; Mattheüs 14:30,31). En hier?

Menselijk gesproken heeft Petrus alle reden om zo te vrezen dat hij er niet van kan slapen. Het is nog maar even geleden dat koning Herodes Jakobus, collega-apostel van Petrus, gevangen heeft laten nemen en vervolgens heeft laten onthoofden. Nu dreigt Petrus datzelfde lot te ondergaan. Hij is ook gevangengenomen. Er is geen schijn van kans dat hij kan ontsnappen. Hij ligt in een cel, met ijzeren kettingen geketend aan twee soldaten. En voor de verschillende poorten staat er nog een sterke wacht van liefst veertien man. Het is een situatie om wanhopig te worden. Zoals een psalm zegt: „Ik wou vluchten maar kon nergens heen.” Morgen wacht de dood op het schavot.

Wat lezen we? Petrus slaapt. Het roept een andere psalmregel in gedachten: „Ik lag en sliep gerust, van ’s Heeren trouw bewust.” Dat is het grote verschil tussen de Simon, die in het Evangelie nog zo veel van zichzelf verwacht, en de Petrus van Handelingen, die alles van Christus verwacht. De vervulling met de Geest van Christus heeft deze man zo bekeerd dat hij zijn broeders kan versterken. Hij wordt niet beschaamd. De Heere zendt een engel die Hem bevrijdt. Nee, dat doet de Heere niet altijd, begrijpen we uit het verband. Maar het blijft waar dat wie van Christus is, door niets of niemand van Zijn liefde gescheiden kan worden.

Op één ding wil ik nog wijzen. Petrus slaapt, maar de gemeente niet. Die doet het enige wat ze doen kan: gedurig voor hem bidden. Is die slaap van Petrus al geen gebedsverhoring? Och, de reactie op de bevrijding van Petrus laat zien dat ze amper geloven in de verhoring. Maar de Heere verhoort niet om, maar op het gebed. Op uw noodgeschrei!

LEZEN: HANDELINGEN 12:1-17


1. Kent u de rust die Petrus deed slapen? Vertel er elkaar eens iets van tot eer van de Heere, Die Schild en Hulp wil wezen (Psalm 118).

2. Welke plaats heeft de voorbede in het leven van u, van uw gezin en van uw gemeente?

3. Jongere, ontmoet jij weleens iemand die kon vertellen over de kracht van het gebed en de rust die dat gaf?

4. Kinderen: jullie bidden elke avond? Bid je ook weleens voor iemand die je kent en die dat nodig heeft? Noem eens een naam?


DS. J. WESTERINK, URK

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 2018

Terdege | 116 Pagina's

Een veranderde Petrus (II)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 mei 2018

Terdege | 116 Pagina's