Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Haast

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Haast

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie gelooft, die zal niet haasten. (Jesaja 28 vers 26 b)

Het dagelijkse leven is vol haast. Die haast komt van buiten, maar zit ook in onszelf. Er moet zo veel en we leggen onszelf zo veel op. Dit haasten komt voort uit de gedachte dat het leven maakbaar is en we eruit moeten halen wat erin zit. Het ontneemt ons echter alle de rust om stil te zijn voor God.

Dit gejaagde levensgevoel staat haaks op het leven waartoe de Heere ons oproept.

In Jesaja 28 heeft Juda een verbond met Egypte gemaakt. Dit zal hen beschermen tegen het machtige Assyrië. Ze kunnen weer rusteloos en zorgeloos doorleven en voelen zich veilig terwijl ze het niet zijn!

Tegen deze achtergrond profeteert Jesaja over wat de Heere zal doen in de komst van Christus: „Daarom alzo zegt de Heere Heere: Zie, Ik leg een Grondsteen in Sion, een beproefden Steen, een kostelijke Hoeksteen, Die wel vast gegrondvest is.” De vervulling van deze belofte is nog niet zichtbaar en zal nog lang op zich zal laten wachten. Wie zal in die verlossing delen? Het antwoord is: „Wie gelooft, die zal niet haasten.” Dit is het overblijfsel, die niet de leugen maar God gelooft.

Geloof is een genade die geduldig en lijdzaam maakt omdat het ziet op God, Die Zelf moet vervullen wat Hij belooft. Dit is geen lijdelijk afwachten, maar een werkzaam wachten en uitzien naar de verlossing die de Heere zal brengen. Dit wachten gaat gepaard met strijd, aanvechting en ook met spot van de wereld en de godsdienst. Het is geen prestatie, maar een genadegave omdat het samengaat met vertrouwen op de Heere, Die Zijn belofte zal waarmaken, op Zijn tijd.

In het Nieuwe Testament wordt Jesaja 28:26 twee keer aangehaald. In Romeinen 9:33 staat: „en een iegelijk die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.” In 1 Petrus 2:6 staat: „Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.” Beschamen heeft hier de betekenis van niet bedrogen worden in zijn verwachting.

Wie haast, komt bedrogen uit. Wie op God wacht, zal niet beschaamd worden.

DS. A. SCHREUDER, BEEKBERGEN

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 oktober 2018

Terdege | 148 Pagina's

Haast

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 oktober 2018

Terdege | 148 Pagina's