Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hammaäloth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hammaäloth

week 1

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Psalm 120 “Psalmen is de Bijbel in de Bijbel.” Met deze rake uitspraak typeert Luther het unieke karakter van Psalmen. nagenoeg alle Bijbelse thema’s staan in dit Bijbelboek. De komende tijd mediteren we over Psalm 120 tot 134.

Deze bundel telt vijftien psalmen: de liederen Hammaäloth. De meeste uitleggers houden deze psalmen voor pelgrimsliederen. De jaarlijkse grote feesten in de tempel brachten een grote stroom pelgrims op gang. Mozes’ wet verplichtte Joden om eenmaal in het jaar een van deze feesten bij te wonen. Alles staat of valt met iemands persoonlijke betrokkenheid op de tempel en de dienst van de Heere. Laten we niet vergeten dat ook toen veel mensen voor het hier en nu leefden, net als in onze dagen. Tijdens de intocht in Jeruzalem zongen deze pelgrims bij aankomst de liederen Hammaäloth. We kunnen ons dit levendig voorstellen. Denk bijvoorbeeld aan de woorden van Psalm 122. „Jeruzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in. Daar staan o Godsstad onze voeten!” Voeg daarbij de gangbare uitleg van Hammaäloth. Dit woord kan “treden” betekenen. Deze psalmen zijn dus “trappenliederen”. Dat wil zeggen: psalmen die gezongen werden tijdens het beklimmen van Sion, de berg waarop Jeruzalem is gebouwd.

Toch zijn bij deze gangbare uitleg wel een paar vragen te stellen. In deze eerste plaats staat nergens in Gods Woord een concrete aanwijzing voor de gedachte dat de pelgrims deze psalmen zongen terwijl ze Jeruzalem binnentrokken. Eerbied voor de Schrift maant ons om voorzichtig te zijn met iets te suggereren wat nergens beschreven staat. In de tweede plaats bezit het woord Hammaäloth in het Oude Testament naast een algemene ook een specifieke betekenis. Het betekent “de terugkeer”. Dat is: de terugkeer uit de ballingschap naar de tempel te Jeruzalem (Ezra 2,1 en 7,6). Het woord vat alles samen wat deze terugkeer mogelijk gemaakt heeft: de bevrijding van de ballingen door God uit hun gevangenis en het wonen van Hem in het midden van Zijn volk op Sion. Deze thema’s zijn ook de hoofdonderwerpen van de liederen Hammaäloth, die ook nu een reisgids vormen. Ze kunnen en willen een zondaar die door eigen schuld ver van Sion leeft, terugbrengen tot God. Mogen deze psalmen ook uw gids tot God zijn?

Vraag: ”Psalmen is een Bijbel in de Bijbel” (Luther). Zoek daarom in Psalm 120-134 de thema’s gebed, zonde, vergeving en heil op.

Ds. C.P. de Boer (43) is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht. Hij is getrouwd en vader van negen kinderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's

Hammaäloth

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's