Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeruzalem (2)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jeruzalem (2)

week 2

3 minuten leestijd

Lezen: Psalm 122 Jeruzalem betekent “stad van vrede”, volgens de dichter van Psalm 122. Hier staat Gods huis. Vanwege Zijn verkiezende liefde besloot Hij zich hier te vestigen. Gods verkiezing van Jeruzalem tot Zijn woning maakt deze plaats tot een unieke stad.

In het opschrift en in de psalm staat de naam van David. Naast het huis van de Heere (1 en 7) staat in Jeruzalem het huis van David (5). In Davids paleis wordt recht gesproken. Maar is dit een reële voorstelling? Nee. Toen David stierf, stond alleen zijn huis in Jeruzalem. Niet de tempel. God verbood David de tempelbouw. Hij beloofde hem een huis te bouwen (2 Samuël 7). Psalm 122 spreekt dus niet over de concrete tempel van God ten tijde van David. De psalm is een messiaanse psalm. Door Gods belofte bezit de naam David een andere betekenis en bedoelt deze naam een ander Persoon. Het verlangen naar Zijn komst wordt door teleurstellende ervaringen versterkt. In de loop van de tijd komen wij met koning David en zijn nageslacht steeds meer teleurgesteld uit. De messiaanse betekenis van de naam David overstijgt het leven van koning David. Pas in het leven van dé Zoon van David komt deze messiaanse verwachting uit. Psalm 122 spreekt dus over een toekomstig huis van God op Sion.

In dit toekomstige Godshuis resideert het huis van David. Hier zetelt Zijn gerecht (5). De grote Zoon van David spreekt hier Gods recht. Hij spreekt recht en bewaart zó vrede (Psalm 72). Vrede met God en met mijn naaste (8-9). Recht en genade zijn onwrikbaar verankerd in de doorboorde hand van deze Rechter, de grote Zoon van David. Christus’ offer heeft vrede tussen God en ons gesticht. Op grond van Zijn offer klinkt binnen de muren van Gods huis de oproep: „Laat u met God verzoenen!” Psalm 122 spreekt alsof er in Jeruzalem nu al sprake van volmaakte vrede is. Helaas is dit nu nog niet zo. Toch gelooft het geloof God. Daarom spreekt het geloof alsof dit nu al werkelijkheid is (7). Tegelijkertijd bidt de gelovige om de volkomen vervulling van Gods belofte (8-9). Het is een gebed om de komst van het nieuwe Jeruzalem. Deze stad van God daalt eens uit de hemel op de aarde. De Heere en het Lam zijn dan de Tempel (Openbaring 21).

Stelling: Wie geen heimwee naar de hemel kent, leeft op aarde zonder God.


Ds. C.P. de Boer (43) is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht. Hij is getrouwd en vader van negen kinderen.


Deze twee Bijbelstudies maken deel uit van een serie over de liederen Hammaäloth.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 februari 2019

Terdege | 116 Pagina's

Jeruzalem (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 februari 2019

Terdege | 116 Pagina's

PDF Bekijken