Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moeder–kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moeder–kind

week 2

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Psalm 131 De betekenis van hopen op God (Psalm 130) werkt Psalm 131 uit. Beide psalmen vormen één geheel. Twee psalmen die een eenheid vormen, noemen we ook wel een tweelingpsalm.

Het beeld van een gespeend kind bij zijn moeder ontroert. Hiermee maakt de dichter meerdere vergelijkingen. Ze illustreren zijn hoop op God. Allereerst vergelijkt hij zijn verhouding tot God met die van een kind bij zijn moeder. Het kind weet zich geborgen en veilig . Zo weet de dichter zich veilig bij God in zijn verwachten van de Heere. Gods Woord biedt hem deze geborgenheid. Hij vindt zijn toevlucht in Gods beloften. In de tweede plaats omschrijft hij met dit voorbeeld zijn afhankelijkheid van God. Een zuigeling is totaal afhankelijk van zijn moeder. Zo is hij die hoopt op God totaal afhankelijk van Hem. In de derde plaats zet de dichter met deze vergelijking zichzelf tegen de levenshouding in vers 1. Een verheven hart, wandelen in dingen te groot zijn : hoogmoed. Hij is niet hoogmoedig. Voor God is hij zo klein en afhankelijk als een zuigeling bij zijn moeder. Wie zegt dit eigenlijk? David. Zijn naam staat in het opschrift. Aan hem zou ik niet meteen hebben gedacht. Is hij niet de man die de volkstelling georganiseerd heeft? Wat kwam hem dat duur te staan. Hoogmoed komt voor de val. Is hij voor u en mij hét voorbeeld van hopen op God? In Psalm 131 bezit de naam David een andere klank. In deze psalm is David niet de aardse, hoogmoedige koning . David is de messiaanse Koning, dé Koning van Israël. Zijn afhankelijkheid van God wordt hier beschreven. Deze meerdere David gaat Israël voor in het hopen op God (3). Hij roept Israël op om Hem daarin te volgen. Daarnaast beoefent hij plaatsbekledend voor Zijn volk de hoop. Als een zuigeling bij zijn moeder, zo heeft Hij als Kind geleefd voor het aangezicht van Zijn Vader. Hij is Christus Jezus, onze hoop (1 Tim. 1:1). In Psalm 131 spreekt profetisch Hij Die later zal zeggen: „Leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart en gij zult rust vinden voor uw zielen.” Wie aan Jezus’ voeten deze woorden ter harte neemt, wordt als een kind.

Vraag: Wat hebben Psalm 131 en Johannes 1:18 met elkaar te maken?


Ds. C.P. de Boer (43) is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht. Hij is getrouwd en vader van negen kinderen.

Deze twee Bijbelstudies maken deel uit van een serie over de liederen Hammaäloth.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 2019

Terdege | 108 Pagina's

Moeder–kind

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 2019

Terdege | 108 Pagina's