Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OVER BIJBEL EN OPENBARING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVER BIJBEL EN OPENBARING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

OVER BIJBEL EN OPENBARING, 132 blz., ing. f 3.50, Van Gorcum & Comp. N.V., Assen, 1961.

Deze bundel moet beschouwd worden als een nadere uitwerking van de materie, die in het vrijzinnig hervormde rapport over de synodale publicatie De leer aan­ gaande de Heilige Schrift kritisch besproken werd.

Dr. J. M. S. Baljon Jr. schrijft over Het Heilige Boek. Hij betoogt dat de Bijbel zijn heiligheid niet ontleent aan zichzelf, maar enkel aan de gewijde dienst, die hij verricht. De Bijbel is een klankbeeld van allerlei spirituele ervaringen en hij wil naar zijn kerygmatisclie aard die ervaringen overdragen op anderen.

Prof. dr. P. A. H. de Boer geeft een uitvoerige beschouwing over Methode en mogelijkheden van exegese, Uitlegkunde is een onderzoek naar hetgeen eens hoofden en harten bewoog. De schrijver geeft iets uit de geschiedenis van de exegese, waarbij hij vooral herinnert aan Kuenen en Kristcnsen. Hij zoekt antwoord te geven op de vraag hoe het toch komt, dat de orthodoxe bijbelonderzoeker niet volledig meegaat met hen, die de historische methode volgen. Het bijbelonderzoek moet volkomen vrij zijn. De vrede met God wordt ons niet aangezegd door de woorden uit de Bijbel, maar de vrede Gods herkennen wij wel in de Bijbel. De Bijbei vormt een rijke illustratie van Gods verkoer met de mens.

Van meer historische aard is het opstel van dr. A. de Wilde: Hoe exegetiseerde Augibstinust

Drs. G. W. Reitsema schrijft over Het gezag van. de Bijhei; hij bestrijdt menig punt van het synodale schrijven over de Schrift; hij meent, dat de exegese van prof. van Niftrik als christomonistisch spiegelgevecht in diepste wezen volkomen doeetische exegese is. De Bijbel staat niet naast de traditie, ook niet tegenover de traditie, maar ia zelf traditie, centrum van de overlevering der kerk. H^j wil de Bijbel wel regel des geloofs noemen, maar niet de enige regel.

Als geheel geven deze stukken geen nieuwe beschouwingen over het stuk van de Heilige Schrift, wel een klare bepaling van het standpunt der vrijzinnig hervormden, waardoor onvruchtbaar langs

elkaar spreken v< 'nneden wordt.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

Theologia Reformata | 76 Pagina's

OVER BIJBEL EN OPENBARING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1962

Theologia Reformata | 76 Pagina's