Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOTT IM WELT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GOTT IM WELT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOTT IM WELT, Festgahe für Karl Bahner, 2 Bande, I 667 S., II 964 8., DM 107.50, Herder, Freibrug-Basel-Wien, z.j.

Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de beroemde R.-K. theoloog Karl Rahner hebben zijn leerlingen en vereerders hem een Festgabe aangeboden. Het is een boekwerk, dat zowel naar kwantiteit als kwaliteit van indrukwekkend formaat is. In de tabula gratulatoria, die voorin gegeven wordt, prijken tal van namen van beroemde en geleerde personen uit alle kerken en gezindten en maatschappelijke kringen uit alle landen, voor wie Karl Eahner blijkbaar een autoriteit is en dat zeker niet alleen op theologisch gebied.

Dit laatste blijkt wel uit de inhoud van de Festgabe zelf. In Band I komen de filosofische en theologische Grundfragen en do bijbelse themata aan de orde. O.a. treffen we daarin een zeer belangwekkende bedrage aan van Heinrich Fries over Entmythologisierung umd theologische Wahrheit (I, S. 366 f.f.). In Band II zijn de onderwerpen gewijd zur Theologie von Christus imd Kirche en zum Problem der Beligionen und Konfessioncn, terwijl het werk besloten wordt met enige themata uit de filosofisch-theologische grensproblemen uit de geestes-en natuurwetenschappen.

We kunnen dit reusachtige werk beschouwen als een momentopname van het huidige rooms-katholieke denken op vrijwel elk gebied. Zo worden verhandelingen gewijd aan de oecumenische theologie, aan de betekenis van de officiële leemitspraken van de kerk voor het oecu­ menisch gesprek, aan de vragen rondom de tolerantie, over het christelijk geloof en de wereldreligies, maar ook over de verhouding tussen psychoanalyse en de klassieke anthropologic, over kerkelijke begrafenis bij zelfmoord. Blgkbaar heeft ook Karl Rahner zich op dit veelzijdig terrein begeven.

Hoewel we met belangstelling ook van de andere onderwerpen hebben kennisgenomen, ligt het voor de hand, dat ons vooral die bijdragen interesseerden, die de plaats behandelen van de R.-K. kerk in de oecumene. De lijn, die door alles heentrekt, wordt beheerst door twee gedachten: het zo ver mogelijk erkennen van de theologische waarheid van het reformatorische Anliegen en de volstrekte handhaving van het exclusieve Kerk-zijn van Rome.

Wat het eerste betreft, viel het ons op, dat vooral Wolfgang Seibel S.J. uit München in de positieve waardering van de Reformatie heel ver gaat. „Sie (die reformatorische Bewegung des 16. Jahrhunderts) haben positive christliche Werte verwirklicht und haben Einsichten gefunden, die der katholischen Kirche in dieser Weise fremd blieben . . .". De geschiedenis der reformatorische kerk was een „Geschichte der Gnade und des Segens, die auf dem christlichen Erbe der alten Kirche, auf dem unbestreitbar ernsten Glaubenswillen, auf dem Bekenntnis zu den alten Glaubensartikeln und zur Heiligen Schrift und auf dem noch wie vor guitig gespendeten Sakrament der Taiife griindet (II, S. 491, curs. van mij, C.G.). De gescheiden christenen zijn daardoor reële partners geworden in het oecumenisch gesprek (II, S. 493).

Maar daartegenover wordt door dezelfde schrijver gesteld: „Sie leugnet dabei weder den Absolutheitsanspruch der Wahrheit noch die Endgültigkeit der in der Kirche gegenwartigen Offenbarung. Sie weiss, dass die katholische Kirche keiner Erganzung ihres innersten Wesens

mehr bedarf . . ." (II, S. 494).

Wel is er een spanning tussen de onfeilbaarheid en de onvolkomenheid der kerk, maar in deze spanning blijft het laatste ingepast in het eerste. De onvolkomenheid is het nog-niet-volkomenzijn, waardoor er een voortgaande ontwikkeling en interpretatie van het kerkelijk dogma noodzakelijk blijft.

Magnus Löhrer heeft over dit laatste punt een bijzonder mooi artikel geschreven in dit boek: Zur Interpretation lehramtlicher Aussagen als Frage des ökumenischen Gesprachs, II S. 499-523.

Het genoemde moge er blijk van geven, met welke grote belangstelling wij deze twee omvangrijke boeken grotendeels gelezen hebben. Een lectuur, waartoe wij graag ook anderen uitnodigen.

Wij vermelden nog, dat niet alleen E.-K. geleerden hier aan het woord zijn. In het oecumenisch gesprek geeft ook de lutherse theoloog Ernst Kinder uit Munster zijn aandeel door de vraag te behandelen: Worum geht es eigentlich in den öhumemschen Bestrehungen? (II S. 455-471).

Aan het begin van de Festgabe wordt stilgestaan bij de betekenis van Karl Bahner m.n. voor de theologie en de filosofie. Bie betekenis was en is zeer groot. Wij geloven daarom, dat deze grootse huldiging in de vorm van deze Festgabe daarbij zeer wel past.

V.

C.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

Theologia Reformata | 56 Pagina's

GOTT IM WELT

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

Theologia Reformata | 56 Pagina's