Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIE ABSCHIEDSREDE DES PAULUS AN DIE KIRCHE APG 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIE ABSCHIEDSREDE DES PAULUS AN DIE KIRCHE APG 20

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hans-Joachim Michel, DIE ABSCHIEDSREDE DES PAULUS AN DIE KIRCHE APG 20, 17-38, Motivgeschichttiche und theologische Bedeutung, Studiën zum Alten und Neuen Testament, Bd 35, 116 S., DM 32.-, Kösel-Verlag, München, 1973.

De afscheidsrede van Paulus te Milete vormt een belangrijk onderdeel in het geheel van de Handelingen. Het zou een interessante vraag zijn, na te gaan hoe het homiletisch gebruik van deze pericoop is in de loop der eeuwen. In elk geval: elke exegetische bijdrage die ons helpt de zin en betekenis van dit gedeelte van het bijbels getuigenis beter te verstaan is welkom. Vandaar dat we met een zeker verlangen naar dit boek grepen. Ik kan niet zeggen dat men na lezing het boek met een gevoel van bevrediging uit handen legt.

Dat komt omdat de auteur m.i. teveel in het formele is blijven steken. De motieven en criteria worden wel onderzocht, maar het bijbels-theologisch gehalte is, behoudens enkele uitzonderingen, wat mager uitgevallen. De auteur beweegt zich in het raam dat door onderzoekers als Dibelius, Haenchen en Conzelmann is aangegeven. Al moet erkend worden dat hij zich geen slaafs navolger betoont en met name in de slotpassage van zijn boek waardevolle kritiek geeft op de positie

van de Bultmanniaanse school. Er zijn z.i. wel verschillen tussen Lucas en Paulus, maar we mogen beslist niet spreken van een antithese. Het getuigenis dat Lucas in de Handelingen geeft stemt wezenlijk overeen met het oerchristelijk kerygma.

Een groot deel van het boek is gewijd aan het genre „afscheidstoespraken" in het O.T. alsmede het latere Jodendom en het NT. We zouden volgens Michel dezelfde motieven tegenkomen in Handelingen 20. Het verschil met het joodse type wordt inhoudelijk bepaald door het christelijk kerygma. De schrijver is naar mijn mening hier te veel slaaf van een zekere systeemdwang. Op de achtergrond van zijn beschouwingen staat uiteraard de kritische visie op de redevoeringen van Handelingen als producten van Lucas. Een stelling die we bepaald niet delen.

In het derde deel Bedeutung und Gehalt der Miletrede hebben me vooral geboeid de passages over het ambt. In Handelingen 20 : 17 vv hebben we geen modelgeval van een ambtelijke successie voor ons. Wel wordt nadruk gelegd op de continuïteit van de christelijke boodschap. Het ambt dient om de gemeente bij dit kerygma te bewaren.

Een kritische studie die om kritische lezing vraagt.

U.

A.N.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1974

Theologia Reformata | 83 Pagina's

DIE ABSCHIEDSREDE DES PAULUS AN DIE KIRCHE APG 20

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1974

Theologia Reformata | 83 Pagina's