Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TE BEVRIJDEN VRIJ­HEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TE BEVRIJDEN VRIJ­HEID

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

H. Geurs, TE BEVRIJDEN VRIJ­HEID, 212 blz., 135-, Van Gorcum, Assen/Amsterdam, 1976.

Op deze studie promoveerde de schrijver tot doctor in de theologie aan de Stedelijke Universiteit van Amsterdam. Omdat dr. Geurs een tijdlang in Amsterdam lid van mijn gemeente is geweest, wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om hem alsnog hiermee van harte geluk te wensen.

De titel van zijn dissertatie is een vondst, en het thema is belangrijk. Geurs geeft een aanzet tot wat hij noemt een theologie van de vrijheid. Daartoe analyseert hij, hoe Augustinus, Bernard van Clairveaux en Luther, vooral in zijn confrontatie met Erasmus, hebben gedacht over de vrije wil, het liberum arbitrium. Aan het eind van zijn studie geeft hij dan enkele lijnen, waarlangs een theologie van de vrijheid zich nu zou kunnen aftekenen.

Het is niet eenvoudig om een duidelijk zicht te krijgen op de zo complexe gedachtenwereld van Augustinus, met name ook op dit punt. Aan de ene kant geeft Augustinus aanleiding om tot een pessimistische visie te komen op de mens, loals hij na de zondeval geworden is; terwijl er anderzijds ook aanzetten zijn die tot een meer optimistische mensopvatting aanleiding geven.

Volgens Geurs overweegt de eerste lijn, die door Luther is voortgezet. Luther komt dan ook naar voren als de goede interpretator van Augustinus. Daartegenover heeft Bernard de secundaire gedachtenlijn van Augustinus voortgezet en in zijn voetspoor later Erasmus. Wat bij Augustinus dan nog met elkaar verwe­ ven ligt, is later bij Luther en Erasmus in een fel conflict tegenover elkaar komen staan.

Het lijkt me toe, dat hier belangrijk historisch materiaal is aangereikt voor een huidige doordenking van het vrijheidsbegrip, dat in het licht van de bevrijdingstheologie van vandaag van grote betekenis kan zijn.

G.

C.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1978

Theologia Reformata | 100 Pagina's

TE BEVRIJDEN VRIJ­HEID

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1978

Theologia Reformata | 100 Pagina's