Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEIST UND LIEBE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEIST UND LIEBE

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jan Veenhof, GEIST UND LIEBE, Die systematischen Voraussetzungen der Ethik Hendrik van Oyens, 97 S., Rodopi, Amsterdam, 1978.

De auteur is student geweest bij Van Oyen in Bazel. Ter gelegenheid van diens tachtigste verjaardag is deze studie verschenen. Veenhof had reeds eerder in ZEE een artikel over van Oyen gepubliceerd, waarin hij de verschijning van deze bredere studie aankondigde.

Afgezien van de inleiding en een overzicht van de afkortingen telt dit boekje negen hoofdstukken, die niet genummerd zijn. Drie centrale themata komen midden in de studie aan de orde. Die Anwaltschaft des Gcistes, Mandatarschaft en Die drie Gestalten der Liebe. Met een tekening van Van Oyens theologische herkomst en loopbaan opent de auteur; met een overzicht van recente publicaties over het thema Eros en Agapè sluit hij de studie af. Dit laatste hoofdstuk is een royale toegift door een deskundige bespreking van de literatuur, waarin Van Oyen wel of niet voorkomt. Veenhofs conclusie is in elk geval dat Van Oyen in deze discussie wat te zeggen heeft. Het is een genot via de noten te mogen profiteren van de brede literatuurbeheersing van Veenhof.

Tussen Woord en werkelijkheid beweegt zich het denken van Van Oyen. Hij probeert een brug te slaan. Termen als Anwaltschaft des Geistes, Mandatarschaft en Recognitio wijzen op de brugfunctie van het werk van Van Oyen, dat zich verder beweegt tussen de polen Inkarnation en Eschaton. Veenhof ver­ oorlooft zich een kritische opmerking terzake van het begrip Gesetz bij Van Oyen. Het komt me voor dat zich juist hier de achilleshiel van diens hele conceptie bevindt. Onduidelijkheid op dit punt maakt het denken van Van Oyen weinig concreet.

Zou het daaraan liggen dat Veenhof moet constateren dat Van Oyens gedachten eigenlijk nog verwerkt moeten worden? Dit boekje is een sympathieke inleiding tot een Nederlands theoloog die, in het buitenland werkend, de vaderlandse theologie niet heeft vergeten. Hij is het waard hier zelf ook niet vergeten te worden. Veenhof heeft zich daarvoor terecht ingezet.

A.

W.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1979

Theologia Reformata | 100 Pagina's

GEIST UND LIEBE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1979

Theologia Reformata | 100 Pagina's