Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAS 1ST DER TALMUD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAS 1ST DER TALMUD

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

R. Gradwohl, WAS 1ST DER TALMUD, VIII (Bildt.) + 80 S., DM 9, 80, Calwer Verlag, Stuttgart, 1983.

Met deze voordrachten wil de auteur niet-joodse lezers inleiden in de wereld van de 'mondelinge traditie' van Israël.

Het werk vangt aan met een stuk geschiedenis: In 1242 werd de talmud in Parijs in het openbaar verbrand. Dit betekende een aanval op de godsdienst van Israël, op de existentie van een joodse gemeenschap. En daar bleef het niet bij: in 1306 werden de Joden uit Frankrijk verbannen.

De bijbelse tekst heeft interpretatie nodig: door de mondelinge leer wordt de thora transparant. Zo lezen wij over het ontstaan van Misjna en Gemara, van de partijen Farizeeërs (een paragraaf over de vraag: waren de Farizeeërs farizees? ), Sadduceeën (reactionaire instelling tegenover de traditie) en de Essenen. Vele invloedrijke mannen worden met ere herdacht, om slechts één uit de vele te noemen: Jochanan ben Sakkai, leerling van Hiller, die van Vespasianus verlof verkreeg tot stichting van een school in Jabne (Jamnia). Een inzicht wordt gegeven in de talmudische leermethoden (halacha en aggada). De joodse ethiek onderstreept niet alleen de ver-

antwoordelijkheid van de mens, maar ook van diens vermogen tot teschuwa, bekering. — De mens is partner van de Schepper. Naastenliefde geldt alle mensen. Jood zijn betekent het vrijwillig accepteren van de op de Sinaï gegeven wet: een leven in de wet en door de wet. In de voordracht over Jezus in de talmud doet de schrijver een beroep op J. Maier, die stelt, dat geen authentieke plaatsen over persoon en lot van Jezus in de talmud voorkomen. Ook over de kruisiging van Christus wordt geschreven: De Rom. usurpatoren hebben het vonnis geveld en uitgevoerd; de latere tijd heeft Pilatus ontlast, en de justitiemoord aan de Joden ten laste te leggen is een onrecht op zich. — Het verhaal van de talmud naar de gecodificeerde wet is een geschiedenis op zichzelf — de weg is nog niet ten einde. — Hoe functioneert de talmud bij de huidige Joden? Voor de orthopraxe Jood is de talmud het enige richtsnoer van zijn handelen. — Maar er zijn ook anderen: Het reconstructionisme in Amerika meent dat het bij het jodendom minder om godsdienst dan om civilisatie gaat. — In de staat Israël heeft de Talmud wel een grote invloed, maar 'Israël is een demokratische staat geen theokratische'. De talmud is het meest gelezen werk van het jodendom. — Tenslotte: De christen verklaart het O.T. vanuit het N.T., de Jood leest zijn tanach door de bril van de talmud. Het boek geeft wat het wil zijn, een eenvoudige inleiding tot Israels talmud. Een aantal afbeeldingen geven een idee van Israels omgang met tora en talmud.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's

WAS 1ST DER TALMUD

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's