Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SJOFELE KONING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SJOFELE KONING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

K. Deurloo/K. Eykman, SJOFELE KONING, David en Saul in profetisch perspectief, 124 blz., ƒ 17, 90, Ten Have, Baarn 1984.

Een bundel exegetische studies, kinderhoorspelen, liturgische teksten en liederen rondom de figuur van David. De titel is ontleend aan 2 Sam. 6 : 22 waar het hebreeuwse woord sjafal vertaald wordt met 'sjofel'. Het boekje is bedoeld als begeleiding van een IKONproject in het najaar van 1984. Een tweetal vraaggesprekken, respectievelijk met Prof. dr C. J. Labuschgagne en dr. K. A. D. Smelik laten de tegenstelling zien die er vandaag de dag in de benadering van het Oude Testament is: e historisch-kritische lezing en de structuralistische-politieke lezing. Probeert de eerste methode via selectie vorm en inhoud te scheiden, de tweede gaat uit van het literaire product dat als een eenheid gehoord wil worden. Overigens uit ook Smelik, haast nog sterker dan zijn groningse collega zich zeer kritisch en sceptisch over de historische waarde van de verhalen. Het probleem is voor mij toch gelegen in de ontkoppeling van kerygma en historie. Doet men zo recht aan het gegeven, dat deze verhalen openbaring van God zijn? Wie de tekst leest als een literair product, ontkomt m.i. niet aan de opvatting dat de verhalen de neerslag zijn van Israels geloof. Met name het hoofdstuk over de feministische

lezing laat zien dat de moderne hermeneuse de uitleg overheerst. Het taalgebruik in de hoorspelen vind ik hier en daar banaal, al besef ik best dat zij voor kinderen geschreven zijn.

Positief acht ik de wijze waarop men uitgaat van de eenheid van de Schrift en de nadruk op de motief-woorden, alsmede het accent op het messiaanse karakter, zij het ook dat het wel eenzijdig maatschappijkritisch wordt geïnterpreteerd.

Ede

A.N.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1985

Theologia Reformata | 96 Pagina's

SJOFELE KONING

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1985

Theologia Reformata | 96 Pagina's