Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

S. Stoddard, EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS, 126 blz., geb. ƒ 18, 50, uitg. Den Hertog, Houten 1987.

De herdrukken van 'Oude Schrijvers' zijn er een sprekend bewijs van, dat er nog steeds een markt is voor de stichtelijke lectuur. Preken lezen naast de kerkgang kan het opgaan naar Gods huis verrijken.

Het werk van Rutherford (1600-1661) bevat twee preken over Jes. 41 ; 14-16, twee over Jer. 50:4, 5 (Wandelende en wenende), en twee uit het N.T.:2 Kor. 10 : 4, 5 en Op. 21 : 4vv. (De doek van Christus, waarmee Hij de tranen van de ogen Zijner kinderen afwist). Christus is de Medicijnmeester der armen. 'Hoe minder wij in handen hebben, hoe meer reden van hope wij hebben.'

Shepard (1605-1649) schreef een verhandeling 'over de Evangelische bekering', 'ontdekkende hel werk van Christus' Geest in de verzoening van een zondaar met God'. Een approbatie getekend door Petrus van Mastricht c.s. is afgedrukt (1685).

In drie hoofddelen worden de daden van Christus' macht en kracht beschreven: De daden in de overtuiging van zonden, en het gevoel daarvan, in de verootmoediging, in het werk des geloofs. Het tweede hoofddeel beschrijft de weldaden, die een gelovige deelachtig wordt: de rechtvaardiging, de verzoening en de vrede met God, de aanneming tot kinderen, de heiligmaking, de vrije toegang tot God in den gebede en tenslotte de heerlijkmaking. Het derde hoofddeel is het leven van liefde en gehoorzaamheid. Wij zijn döör het geloof gerechtvaardigd, niet vóór het geloof. De roeping is een grond van het geloof

Het derde boekwerk heeft tot inhoud: Hoe men zielen moet besturen, die werkzaam zijn tot bekering. In een 'Aan de lezer' wordt als ontwijfelbare waarheid gesteld, dat voorbereiding noodzakelijk is voordat de ziel met Christus verenigd kan worden door het geloof. Het is mij niet geheel duidelijk over wie deze schr. het heeft als hij een woord van Hieronymus aanhaalt: Ik kan niet anders dan Christus in Augustinus liefhebben. Zo zeg ik het hem na omtrent mijn broeder Stoddard (1643-1727). Het werk heeft tot ondertitel: Hoe men zielen moet besturen, die werkzaam zijn tot bekering. Bevindelijke kennis is noodzakelijk voor een zieleherder. In dit werk komen vele voorbeelden van gesprekken over het bevindelijke leven voor. Wat is echt? Vele voorbeelden van historisch geloof worden aangehaald. Er is een grote overeenkomst tussen algemene en zaligmakende genade. Ook enige gevallen, die bijzondere overweging hebben worden besproken. Er is veel wijsheid nodig om in deze gesprekken een geestelijk dienaar te zijn.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1988

Theologia Reformata | 76 Pagina's

EEN LEIDSMAN TOT CHRISTUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 1988

Theologia Reformata | 76 Pagina's